Биолозите разкриха тайната на светещите гъби

© Michele P. Verderane

Някои видове гъби притежават интересно свойство – те светят в тъмнината.

Това е забелязано още от древногръцкия философ Аристотел, който за първи път описал необичайното явление в своите трудове и си задал въпроса за неговите причини.

Биолозите от различни времена са изказвали различни хипотези. Сега учени от САЩ твърдят, че са провели фундаментално изследване и са намерили точния отговор на вълнуващия въпрос.

Според нова статия, публикувана в сп. Current Biology, излъчваното светене привлича насекомите, включително бръмбари, мухи, оси и мравки. Очевидно тези насекоми играят особена роля в живота на гъбите и им помагат да разпространяват спори.

„Новото изследване показва също така, че биолуминесценцията на гъбите се контролира от циркадни ритми. Изводите от изследванията сочат, че светенето изпълнява някаква биологично активна функция за организмите“, разказва водещият автор на изследването Джей Данлъп от Медицинската школа на Дартмут.

От времената на Аристотел изследователите са открили редица примери за проява на биолуминесценция при най-различни организми. При гъбите тази способност се наблюдава най-рядко и е най-зле изучена до днес. Едва 71 от повече от 100 000 описани вида имат възможност да излъчват зелена светлина в хода на биохимичен процес, който изисква разход на кислород и енергия.

Преди изследователите смятаха, че в повечето случаи гъбите светят денонощно, което би означавало, че такава биолуминесценция се явява прост метаболитен страничен продукт. Но се оказва, че не е така.

В своята работа Данлъп и колегите му експериментирали с гъби от вида Neonothopanus Gardneri, които се смятат за най-ярък пример на биолуминесценция сред тези организми. N. Gardneri растат в Бразилия и местните жители ги наричат flor de coco, което означава „кокосов цвят“, тъй като гъбите понякога растат, като се прикрепват към младите палми в кокосовите гори.

© Michele P. Verderane

Изследователите открили, че светенето на гъбите строго зависи както от циркадните ритми, така и от температурата. Това означава, че метаболитният процес на биолуминесценция се активира при тях чак когато светенето най-лесно може да се види. По такъв начин организмите икономисват енергия.

В рамките на своя експеримент учените измайсторили „фалшиви“ гъби от акрилова смола и осветили някои от тях със зелени диоди. След това ги поставили в гора, където растат и истински N. Gardneri, и започнали да ги наблюдават. Оказало се, че светещите гъби привличат много повече мухи, оси, мравки и бръмбари. Очевидно всички тези насекоми служат добре на гъбите – те разпространяват техните спори на големи разстояния.

В бъдеще Данлъп и колегите му планират да установят гените, отговорни за биолуминесценцията при гъбите, и да изучат взаимовръзката на този процес с циркадните ритми на организма. Също в експеримента се планира да се задействат инфрачервени камери, за да се уточнят подробности от взаимодействието между насекомите и гъбите.

Биолозите отбелязват, че светещите гъби не просто са чудо на природата, но са и важно звено от веригата на всичко живо на Земята.

Някои от тях паразитират върху кафето и боровете, затова е важно да се знае къде растат и как се размножават. Също е известно, че гъбите разлагат целулозата, което влияе и на въглеродния цикъл на нашата планета.