Боговете влияят положително на развитието на обществата

Вярата в боговете, неравнодушни към случващото се в света на хората, е допринесла за развитието на древните общества и териториалната експанзия на първите държави.

До този извод са стигнали западни учени, публикували статия в сп. Nature.

Изследователите си поставили за цел да проверят хипотезата за това, че вярата в наказващия и всевиждащ Бог допринася за доверието, сътрудничеството и справедливото отношение между географски далечни един от друг привърженици на една религия и следователно- към развитието на даденото общество.

Учените се допитали до 591 души, представители на различни региони – Бразилия, Мавриций, Танзания, Полинезия, Тува и така нататък. Доброволците принадлежали както към световни религии, така и към локални култури.

Като им дали серия тестове и изиграли с тях няколко икономически игри, изследователите изяснили – колкото повече хората смятат за нравствени своите богове, толкова повече пари са готови да дадат на непознати едноверци.

Освен това учените открили, че върху поведението на хората влияе не вярата в наградата от боговете, а убедеността в техните способности да наказват за лошо поведение. Според антрополозите това доказва, че вярата в свръхестественото наказание е била важен инструмент за укрепване на вътрешните връзки в древните общества.

Антропология