Братовчедката на Земята в детайли и на видео

© NASA

И така, вчера НАСА ни уведоми, че е открила в съзвездие Лебед подобна на Земята планета – Kepler 452b – с помощта на орбиталния телескоп „Кеплер“.

Впрочем учените са открили между съзвездията Лебед и Лира цяла дузина потенциално обитаеми и близки до Земята планети, а една от тях те нарекоха „по-голямата братовчедка“ на нашата планета.

В продължение на три години и половина „Кеплер“ е наблюдавал хиляди звезди. Около една от тях – Кеплер-452, разположена на 1400 светлинни години от нас, телескопът е открил планета, подобна на нашата мила Земя.

Тя се върти около звезда с маса и спектрален клас G2, тоест идентични на нашето Слънце, и се намира на края на обитаемата зона – зона, в която може да съществува вода в течно състояние. Това позволява да се говори, че на нейната повърхност теоретично може да се зароди живот в този вид, в който той процъфтява на Земята.

Има все пак и някои съществени разлики – диаметърът на нашата братовчедка е с 60% по-голям от земния, което накарало учените да я отнесат към категорията „двойници“ на Земята, включително така наречените суперземи, чиито точни свойства и обитаемост все още са под въпрос.

Освен това, съдейки по възрастта на светилото, Kepler 452b е с 1,5 милиарда години по-възрастна от Земята, което, от една страна увеличава шансовете за съществуване на живот на нейната повърхност, а от друга – не дава никакви гаранции за това, подчертава Джон Дженкинс, един от авторите на откритието.

От почти 1800 екзопланети, открити за последните две десетилетия, едва 20 се намират в обитаемата зона, но всички те са значително по-големи от Земята.

Разочароващо, но все още не са засичани никакви сигнали от тази част на Вселената. Това може да се обясни със значителното разстояние на системата от Земята – тя се намира на 490 светлинни години.

Космос · Открития