Китай модифицира човешки ембриони

човешки ембриони
© Dr. Yorgos Nikas/SPL

Китайски учени за първи път осъществиха генетична модификация на човешки ембрион, съобщава Nature News.

Експериментът не само опипва стабилността на етичните бариери на съвременната наука, но и обозначава чисто технологичните препятствия пред създаването на „свръхчовеци“.

Екипът изследователи под ръководството на Джунджиу Хуан (Junjiu Huang) от университета „Сун Ятсен“ в Гуанджоу за първи път се опитали да редактират генетичния материал в човешки ембриони. Мнението на научната общественост за проведения експеримент е на двата полюса.

Някои учени предричат голямо бъдеще на ембрионалното модифициране, по-конкретно на възможността за редакция на вродени болести и създаване на идеално здрави, умни и силни хора. В другия лагер твърдят, че експериментите с ембриони са извън границите на позволената етика.

И все пак работата на китайските учени показала, че все още съществуват множество бариери пред създаването на клинична методика за редактиране.

Екипът на Хуан използвал ембриони от клиники, които се занимават с инвитро оплождане. Всички ембриони били нежизнеспособни, тъй като имали излишни двойки хромозоми, но били напълно подходящи за опитите.

Независимо че ембрионите така или иначе подлежали на унищожение, много учени сметнали използването им за неетично, а научните издания Nature и Science отказали да публикуват резултатите от изследванията от етични съображения, твърди Хуан. Двете списания отказали да коментират (изданието Nature News е независимо от техните изследователски екипи).

Китайските учени използвали техника за редактиране на гени с помощта на ензимен комплекс CRISPR/Cas9, който може да разкъса веригата на ДНК и да заменя определени гени. Изследователите се опитали да редактират гена HBB, който кодира бета-глобин, отговорен за рядко заболяване – бета-таласемия.

Учените въвели ензимния комплекс в 86 ембриона и изчакали 48 часа, докато ембрионите нараснат до 8 клетки. В хода на експеримента оцелели 71 ембриона, в 28 случая „изрязването“ на ДНК преминало успешно и само в част от тях генетичната модификация била успешна.

По такъв начин, според ръководителя на изследването, технологиите все още не дават достатъчно надежден резултат, а за клинично приложение на редактиране на ембриони може да се говори чак при резултати, близки до 100%.

Освен това учените открили учудващо голямо количество случайни мутации, които се появили в резултат на въвеждането на ензимния комплекс и намесата в други гени. Този ефект засега е основното препятствие пред клиничната практика по редактиране на гени, тъй като може да доведе до непредсказуемо опасни мутации.

Някои експерти смятат, че голямото количество мутации е свързано с това, че са използвани дефектни ембриони, но засега опитите със здрави човешки ембриони са извън пределите на научната етика.

Поне четири научни екипа в Китай работят над проблема за редактирането на ДНК на човешки ембриони. Основно за редактиране на гените се прилага комплексът CRISPR/Cas9, чието използване е просто. Но някои изследователи внимателно изучават възможността за използване на технологии за редактиране с помощта на белтъци TALEN, които дават много по-малко странични мутации.

Най-вероятно, когато технологията гарантира висок процент успех, етичните бариери ще паднат и множество родители буквално ще създават „идеални“ деца. При това използването на технологии за лечение на вродени заболявания най-вероятно ще започва много по-рано.

Изследването е публикувано в изданието Protein & Cell.