Бялото месо е толкова вредно, колкото и червеното

Ивайло Красимиров

Бялото месо, като това от пиле, може да повиши нивата на холестерол в кръвта толкова, колкото и червеното месо. Това твърдят авторите на ново изследване.

Находката изненада изследователите, които не очакваха, че консумирането на големи количества месо от домашни птици ще доведе до по-високи нива на холестерол в кръвта.

От трите диети в изследването – червено месо, бяло месо и растителни белтъчини – само растителната диета е довела до здравословни нива на холестерола в кръвта, установяват изследователите.

„Когато планирахме това изследване, очаквахме червеното месо да има по-неблагоприятен ефект върху нивата на холестерол в кръвта, отколкото бялото месо, но бяхме изненадани, че това не е така“, казва старши изследовател д-р Роналд Краус, старши учен и директор изследвания на атеросклероза в Детската болница Oakland Research Institute (CHORI) в Калифорния.

„Ефектът им върху холестерола е идентичен, когато нивата на наситени мазнини са еквивалентни“.

В проучването, наречено APPROACH — Animal and Plant Protein and Cardiovascular Health или ПОДХОДА – изпитване за животински и растителни протеини и сърдечно-съдови заболявания, изследователите са разпределили 113 здрави хора на случаен принцип към диета, която е била или с високо или с ниско съдържание на наситени мазнини.

Всички участници са се въздържали от приема на витамини и хранителни добавки и пиене на алкохол по време на проучването. След това участниците в двете групи са преминали през три различни режима: на диета – от червено месо (главно говеждо), от бяло месо (главно пилешко и пуешко) и от изцяло диетични храни (бобови растения, ядки, зърнени храни и соеви продукти). Периодът на хранене е бил с продължителност четири седмици. Между всеки период на хранене, индивидите са имали „период на измиване“, по време на който са яли редовните си храни. В допълнение на участниците са правени кръвни тестове в началото и в края на всяка нова диета.

Резултатите показват, че участниците в групата с диета имаща високи нива наситени мазнини са имали високи нива на общ и на LDL холестерол, в сравнение с хората с диета с ниско наситени мастни групи. В този случай, както червеното, така и бялото месо повишават нивата на LDL, независимо от това колко наситени мазнини са били включени в диетата.

С други думи, белите и червените меса имат един и същ ефект върху равнището на холестерола в кръвта, установяват изследователите. Наситените мазнини се срещат естествено в храни като говеждо месо, домашни птици с кожа, масло, сметана и сирена, според Американската асоциация за сърцето. Твърде много LDL холестерол от наситени мазнини може да се натрупа в кръвоносните съдове на човека, причинявайки плака и увеличавайки риска от инфаркт и инсулт.

Екипът също разгледа LDL частици с различни размери. (LDL, или липопротеини с ниска плътност, също са известни като „лош“ холестерол.) Като цяло, средните и по-малки LDL частици са по-плътни и по-тежки, като някои лекари смятат, че те са най-вредни за сърдечно-съдовата система, обяснява Дана Хунес , старши диетолог в Медицинския център „Роналд Рейгън“ в Лос Анджелис, която не е участвала в проучването.

„Малко по-големите и по-малко плътни, или „пухкави“ LDL холестеролни частици се смятат за по-малко вредни за сърдечно-съдовата система, отколкото тези по-малки, плътни частици“, казва Хунес. Въпреки това, последните проучвания, публикувани на интернет страницата на Международното общество по атеросклероза, предполагат, че и малките и големите LDL частици могат да увеличат риска от натрупване на плаки, известен като атеросклероза.

Проучването разкрива, че няма значителни разлики в количеството на LDL частици с различна големина при диетата на бяло или на червено месо. Но храненето с много наситени мазнини води до по-високи концентрации на „пухкавите“, големи LDL частици. Като цяло изследователите откриват, че тези пухкави LDL частици се увеличават повече при диетите на червено или бяло месо, в сравнение с растителните диети.

Ако е така и големите LDL частици са по-малко вредни от по-малките, по-плътни частици, възможно е стандартен тест за LDL холестерол да надценява сърдечно-съдовия риск за хора, които ядат много наситени мазнини и меса.

Екипът признава, че техните открития са в противоречие с настоящите правителствени препоръки, които насърчават хората да ядат птиче месо, като по-здравословна алтернатива на червеното месо. Въпреки това, досега не е имало цялостно сравнение на здравните ефекти от консумацията на червено месо, на бели меса и неметанови протеини, отбелязва Краус.

Възможно е също така да има и други фактори свързани с храненето с червено месо, които могат да повлияят на сърдечно-съдовата система, казват учените.

„Всъщност други ефекти от консумацията на червено месо могат да допринесат за сърдечни заболявания и тези ефекти трябва да бъдат проучени по-подробно в усилията за подобряване на здравето“, казва Краус.

„Изследването е добре изпълнено“, казва Хунес. „То ясно доказва, че консумирането на протеини на растителна основа е свързано с по-ниски нива на холестерол“, казва тя.

„Посланието на това изследване е да се ядат повече растителни храни, да се ядат повече растителни протеини, да се ограничи приемът на наситени мазнини от всички източници и да се ограничи приемът на животински протеини от всички източници“, заявява Хунес.

Новото изследване има няколко ограничения – месото в проучването не включва говеждо месо, получено от животни хранени с трева, нито преработени продукти, включително бекон или колбаси. Нито пък включва риба, казва Краус. Освен това, проучването е малко и сравнително краткосрочно, казва той.

Изследването е публикувано в The American Journal of Clinical Nutrition.