Черните дупки са вход към друга вселена, потвърди Хокинг

Британският астрофизик Стивън Хокинг смята, че черните дупки са врати към друга вселена, съобщава The Independent, като се позовава на статия на учения, публикувана в изданието Physical Review Letters.

Черните дупки не са толкова страшни, колкото е прието да се смята, а погълнатата от тях материя попада в друга вселена – това твърди Хокинг в новата си статия, написана съвместно с физиците Андрю Строминджър от Харвард и Малкълм Пери от Кеймриджкия университет.

Ако теорията на Хокинг, получила одобрение от колегите му, е вярна, то тя ще помогне да се реши един от главните парадокси, свързани с черните дупки. Хокинг опровергава теорията, че всичко, което попада в черната дупка, изчезва безследно и безвъзвратно.

Учените от 60-те години на ХХ век описват една от границите на този феномен с формулировката „черната дупка няма коса“, което означава, че всички черни дупки с еднакъв заряд, маса и скорост на въртене ще се описват и изглеждат еднакво.

През 1975 година Хокинг допуска, че черните дупки постепенно ще изчезват поради квантови ефекти на хоризонта на събитията, изпускайки енергия във вид на лъчение (лъчение на Хокинг). Тази хипотеза впрочем поражда проблем за теоретиците.

Става дума за това, че изпарението на черните дупки и рождението на лъчение подразбират, че почти цялата информация за квантовото състояние на частиците, погълнати от черната дупка, с изключение на тяхната маса, заряд и скорост на въртене, ще се губят безвъзвратно, което противоречи на законите на квантовата физика.

Според новото изследване на Хокинг част от погълнатата от черните дупки информация ще се просмуква навън във вид на фотони с почти нулева енергия, оставащи на мястото на изпаряващата се черна дупка – той нарича това явление „мека коса“.

По такъв начин информацията ще се съхранява на границата на тази област, наричана хоризонт на събитията. Фотоните ще встъпват като преносители на информация, на тях ще бъдат записани данните за свойствата на частиците, „изядени“ от черната дупка.

„Черните дупки не се явяват вечен затвор, както се смяташе по-рано – заяви Хокинг през 2015 година. – Ако ви се струва, че сте попаднали в черна дупка, не се предавайте. Има изход.“ Но според неговата теория няма връщане в нашия свят, тоест в изходната точка – субектът ще се озове в алтернативно пространство.

Новата хипотеза на Хокинг и колегите му се базира на това, че е невъзможно да се унищожи информацията, тъй като в такъв случай не би съществувало минало. „Това е онова минало, което ни напомня кои сме. Без него се губи нашата идентичност“, казва физикът.

„Меките фотони“ присъстват във Вселената в огромно количество, но поради свръхмалката енергия е изключително трудно да се забележат, а да се снеме информацията от тях, е направо невъзможно.

Идеята за „меката коса“ на Хокинг не решава изцяло информационния парадокс – остава неясно къде отива тя. Но теорията все пак дава инструменти за решаване на тази задача.