Чешма на 7300 години: изследователи откриха най-старата дървена конструкция в света

Ярослав Песка / dpa
Ивайло Красимиров

Археолози направиха сензационно откритие на строителна площадка на магистрала в Чехия: стълбове, плочи и канали на чешма на възраст 7300 години.

Археолози откриха около 7 300-годишна дървена чешма по време на изкопни работи в  Чехия . Изследователите пишат, че това е най-старата оцеляла дървена конструкция, която е точно датирана с помощта на годишните пръстени. Чешмата е построена през 5256 г. или 5255 г. пр.н.е.

Учените са впечатлени от „напредналите дърводелски умения“ на нашите предци по онова време. Дъбовите панели са поставени в канали в ъглови стълбове.

Разбира се, има прости конструкции като землянки, които са много по-стари, казва съавторът Уили Тегел от университета във Фрайбург. Новото откритие обаче представлява най-старата оцеляла сградна конструкция с правилни дървени връзки.

Археолозите откриват чешмата, докато разкопават за строителството на нова магистрална връзка край село в района на Пардубице.

През декември 2012 г. изследователи в близост до Лайпциг откриха четири дървени фонтани на възраст над 7 000 години. Шахтите в Саксония бяха с около 50 години по-млади от откритите сега, казва Тегел, който участва в двата проекта.

Находките отбелязват момента във времето, когато първите хора в Централна Европа се заселват и започват да отглеждат добитък. „Ето защо тези кладенци са толкова важни“, казва Тегел.