Човешката възраст вече се определя по капка кръв

Холандски изследователи са разработили метод, с който може да се установи възрастта на човека само по една капка кръв. Очаква се новият тест да се използва за разследване на престъпления.

Учените от Университетския медицински център в Ротердам твърдят, че новата техника ще помага на полиция и следователи в разкриването на възрастта на загинали жертви, както и на потенциални престъпници.

Методът се основава на изострен анализ на съдържанието в кръвта на така наречените Т-клетки, или клетки на имунната система на човека. Тези клетки отговорят за борбата на човешкия организъм с различни бактерии и вируси, попаднали отвън.

Според учените, когато Т-клетките се изработват, те модифицират ДНК-то, за да се борят успешно с външните фактори и патогени. В процеса на модификация някои части на ДНК остават безполезни за Т клетките, въпреки че те продължават да съществуват, но практически не се използват.

Именно по количеството на такива „ненужни” вериги ДНК може сравнително точно да се установи възрастта на човека. Днес технологиите позволяват да се установи възрастта с отклонение до 9 години, но по-голямата част на отклоненията не надвишава 3-4 години.

„Открихме начин да използваме този „ненужен” продукт за определяне на реалната възраст на човека по минимално количество кръв”, казва микробиологът Манфред Кайзер.

Според учения е открит точен механизъм на зависимост между количеството фрагменти ДНК в клетките и възрастта. С помощта на новата разработка може съществено да се намали времето на разследване на престъпления.