Дори само една безсънна нощ променя гените ни

© Paul Slye/Flickr
Димитър Димитров

Никой не обича да пропуска съня, но  това е нещо, с което понякога трябва да се примиряваме. За тези, които работят нощни смени, това е нещо нормално. Студентите имат безсънни нощи регулярно, било то да учат за изпит, или да празнуват след него. Хората, които прекарват повече безсънни нощи са свикнали повече от тези, които обичат да си поспиват всяка нощ.

Оказва се обаче, че безсънието има влияние, за което учените не са предполагали досега. Изследователи от университета Упсала и института Каролинска в Швеция са открили, че дори само един пропуснат нощен сън може да промени гените, които контролират биологичния ни часовник.

Изследователите използвали 15 мъже и са ги карали да посещават лабораторията два пъти по време на изследването, като всеки от тях е оставал там по две нощи. На първото посещение всички се насладили на здравословен сън – повече от 8 часа.

На втората нощ, или спали отново или не им било дадено да спят, като общият резултат бил, че всеки един от участниците не спал добре точно една нощ. От доброволците били взети кръвни и тъканни проби преди и след изкуственото недоспиване.

След като резултатите били анализирани, се оказало, че биологичните часовници, заложени в гените на участниците, били променени дори само след нощ на безсъние. Пробите, взети от участниците, които не спали достатъчно, показали, че те имат повишена епигенетична активност – химични отклонения в ДНК молекулите, които регулират кои гени се включват и изключват.

„Доколкото знам, ние сме първите, които показваме директно, че епигенетичните промени могат да се получат от безсъние“, казва Джонатан Седернаес (Jonathan Cedernaes), който е главен автор на проучването. „Беше интересно, че метилирането на тези гени може да се промени толкова бързо, а също, че се проявява и при тези важни за метаболизма „часовникови“ гени.“

Откритието, което ще бъде публикувано в  Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, е важно, защото учените вече разбират връзката между това колко време спим и какви са рисковете за различни метаболитни заболявания.

„Предишни изследвания са показали, че недоспиването влияе негативно върху метаболизма и също се свързва с повишен риск към затлъстяване и диабет от втори тип“, казва Седернаес.

Учените все още не знаят колко време продължава промяната в гените. Въпреки че има надежда ефектите от недоспиването да са кратки, потенциалните рискове от недоспиване, ни карат да се замислим дали не е по-добре да си взимаме съня всеки път.

„Възможно е всичко да се връща на мястото си след няколко нощи на добър сън. От друга страна се смята, че епигенетичните промени са част от метаболитната памет и може да не се загубят. Това може да означава, че поне хората, които работят нощни смени и не спят през нощта, са подложени със сигурност на огромни рискове и техните гени може да са променени перманентно“, завършва Седернаес.

Science Alert