Две „огледалца” измериха височината на северното сияние

© Kataoka et al., 2013

Японски учени по оригинален начин успяха да измерят височината на северното сияние в небето над Арктика, използвайки две обикновени огледални фотокамери, снабдени с GPS модули, се казва в статия, публикувана в сп. Annales Geophysicae.

„Първоначално успяхме успешно да използваме снимки от огледални цифрови камери по време на създаването на триизмерен „портрет” на северното сияние за нашия планетариум. Снимката беше много красива и ми стана ясно, че тези изображения може да се използват за изчисляване на височината, на която се заражда лъчението”, казва Рюхо Катаока от Националния институт за полярни изследвания в Токио.

Катаока и колегите му се опитвали да създадат триизмерен модел на северното сияние, което планирали да демонстрират в планетариума на института. За това те взели две цифрови огледални камери и се отправили на експедиция до Аляска за наблюдение на „полярни фойерверки”.

Както обясняват учените, човешкото око формира триизмерна картина и оценява разстоянието до предметите, сравнявайки изображенията, получени от дясното и от лявото око. Японските астрономи използвали тази техника за 3D заснемане на полярното сияние, като разположили камерите на 8 километра една от друга.

© Kataoka et al.

Получените снимки се оказали с неочаквано високо качество, което позволило на Катаока и колегите му да измерят височината на северното сияние и да изучат отделните части на „светлинния стълб”. Това не е първото изследване от подобен род, но авторите са първите астрономи, които успяват да постигнат резултат с битови оптични уреди.

„Достъпните на пазара GPS модули за камери са достатъчно евтини и популярни в последните години. Те позволяват на фотографите да запишат точното време и място на всяка снимка. Планирам да създам сайт, в който фотографи да публикуват нощни снимки, достъпни за разглеждане от обикновени хора и учени от всички ъгълчета на света”, заключава Катаока.

Източник: РИА Новости