Еднорог? Живял е заедно с хората

Ивайло Красимиров

Сибирският еднорог се оказва доста по-различен от изобразявания по детските книжки и филмчета. Той е космат, има огромен рог, тежи повече от 3,5 тона и няма никаква връзка с дъгата.

Ново проучване определя, че сибирският еднорог (Elasmotherium sibiricum) може да е живял на Земята доста по-дълго отколкото учените считаха досега. В голяма част от времето еднорозите са живели едновременно с хората.

Изследователи от Музея за естествената история в Лондон са датирали останки от Elasmotherium sibericum (сибирски еднорог) чрез ДНК и са открили, че видът може да е обитавал Земята допреди около 35 000 – 40 000 години.

Всъщност учените са знаели за съществуването на тези еднорози в продължение на десетилетия, но в миналото са вярвали, че зверовете са изчезнали преди около 200 000 години.

След като анализират ДНК на еднорог за първи път, учените откриват, че Elasmotherium sibiricum са живели в Източна Европа и Централна Азия до преди 39 000 години, което означава, че те са съществували съвместно с хората.

Новите открития също така хвърлят светлина върху причината за преждевременното изчезване на еднорога: промените в климата. Според проучването сибирският еднорог не е могъл да издържи началото на ледената епоха в Евразия, която е замразила голяма част от земята и е унищожила тревата, с която животните са се прехранвали.

„Ако погледнем периода, той е свързан с изменение на климата, което макар и да не е било радикално, е причинило много по-студени зими, и наистина е променило размера на пасищата в района“, казва Алън Купър от Австралийския център за древна ДНК.

„Тревожният извод е, че не е нужно да имате големи климатични промени, за да имате растителни реакции, които могат да унищожат един животински вид. И това се случва още преди хората да са започнали да предизвикват ограничаване на животинските видове. Можете ли да си представите какво би се случи днес при подобна климатична промяна?“