Гигантски изгубени градове са скрити в джунглите на Камбоджа (ВИДЕО)

Public Domain

Гигантски средновековни градове, които не са отбелязани в документите и историческите справки, са открити в Камбоджа.

Те се намират недалече от Ангкор Ват – гигантски индуистки храмов комплекс в северозападната част на страната. Учените са използвали съвременната лазерна технология LIDAR, като са сканирали местността с хеликоптер и са проектирали триизмерен модел на това, което може да е скрито под горския масив, за археологичен анализ.

Става дума за развалини на постройки, които са скрити под земята – очертанията на една от най-големите империи на XII век.находки, Камбоджа„Археолозите откриха цели нови градове с развита система за водоснабдяване, която е била построена стотици години преди тази технология да стане известна в района. Ние не знаем кои са тези хора и кое е предизвикало техния разпад, но те явно се асоциират с останалия комплекс от храмове на Кхмерската империя“, се казва във видеорепортажа на археолозите, публикуван в The Guardian.

Австралийският археолог д-р Дамиан Евънс, на когото принадлежи откритието, е провел аналогично изследване още през 2012 година и тогава е открил постройки, съединяващи храмовите комплекси на Кхмерската империя. След това той е получил финансиране от Европейския изследователски съвет за продължаване на изследванията.

Изследователят ще публикува данните за своята находка в изданието „Археологическа наука“ в понеделник и ще представи доклад пред Кралското географско общество в Лондон. Градовете, чиято възраст е между 900 и 1400 години, са сравними с площта на столицата на Камбоджа – Пном Пен.

Damian Evans / Journal of Archaeological Science

„Находката позволява да се строят напълно нови хипотези за „падането“ на Ангкор. Съществува предположение, че след нахлуването на тайците всички жители са бягали на юг. Но сега е очевидно, че на юг няма градове, в които хората биха могли да се укрият“, казва Евънс.

По думите му откритието може да хвърли предизвикателство на теорията как се е развивала Кхмерската империя, как е преживяла разцвет и упадък, каква роля в този процес са играли климатът и технологията за управлението на водните ресурси.

Под планината Кулен има неоткрит град. © Terence Carter

Под планината Кулен има неизвестен град. © Terence Carter

„Падането на Ангкор се явява едно от грандиозните събития в историята на Югоизточна Азия, но ние не разполагаме с точни данни за периода, в който се е случило това. С помощта на лазерен локатор можем да определим разкопките в столицата на Камбоджа, за да установим кога кралете на Ангкор са се движили на юг и да уточним данните за залеза на тази цивилизация“, отбелязва д-р Мартин Полкингхорн (Martin Polkinghorne) от Катедрата по археология на университета Флиндърс в Аделаида.

Експертите в областта на археологията са единодушни, че находката на Евънс е една от най-значимите за последните години.

В камбоджанската област Ангкор, която е била център на Кхмерската империя, са се съхранили останките на многобройни храмове, включително Ангкор Ват, включен в списъка на Световното наследство на ЮНЕСКО.