Гигантски водоем откриха под китайска пустиня

© NASA

Учени от Китай откриха огромни подземни запаси вода в едно от най-сухите места от страната, съобщава Discovery.

Пълен отчет за изследването е публикуван в научното издание Geophysical Research Letters. Откритието е направено в провинция Синцзян, в така наречената Таримска падина. Там е разположена пустиня, която от много години привлича вниманието на учените. Но изследователите не търсели вода, а въглерод. Според ръководителя на проекта проф. Ли Ян, в този регион в огромни количества се поглъща въглероден диоксид.

Учените се опитали да установят причината на феномена. За абсорбатори на въглеродния диоксид се смятат например горите и морето. Но в Таримската падина няма нито едното, нито другото- Затова за изследователите оставало загадка къде изчезват огромните обеми въглероден диоксид. Сега те са открили отговора. Установено било, че под пустинята се намира подземен океан.

Според учените запасите вода в него няколко пъти превишават сумарния обем на Великите езера, макар че засега все още няма точни данни. Но има мнение, че водата под пустинята вероятно дори е повече, отколкото се смята сега. Тя обаче била солена и негодна за битови нужди, но може да се използва за селското стопанство.

„Не подозирахме, че в толкова сух район под земята може да се намира такова огромно количество вода – казва Ли Ян. – Възможно е нашето изследване да помогне да се измени представата за пустините.“.