Hayabusa2 успешно взе проби от астероида Рюгу

Художествена интерпретация на мисията на Хаябуса2
Ивайло Красимиров

Японската космическа агенция съобщи, че данните, предадени от космическия кораб Hayabusa2, показват, че той успешно е кацнал на далечния астероид и е завършил историческата си мисия за събиране на проби от пластове под повърхността, с които учените се надяват да осигурят нова информация за произхода на Слънчевата система.

По-рано през април, Hayabusa2 си създаде кратер за кацане. Мисията на сондата бе да се приземи в този кратер и да събере подземни проби, за които учените смятат, че съдържат по-ценни данни.

Hayabusa2 е първият, който успешно събира подземни проби от почвата на астероид и изпреварва подобна мисия, планирана от американския национален екип по аеронавтика и космическа администрация на друг астероид.

Японската агенция за аерокосмически проучвания (JAXA) заяви, че е потвърдила данните, показващи, че Hayabusa2 е кацнал и след това се е издигнал безопасно след събирането на пробите, както е било планирано.

Такаши Кубота, член на проекта Hayabusa2 в JAXA, обяви успеха на мисията:

„Беше успех, голям успех“, каза Кубота. „Постигнахме успех и изпълнихме всички насрочени процедури“.

Космическият кораб започва своето постепенно спускане от орбитата си в сряда, 10 юли 2019 г.. В последната фаза в четвъртък, 11.07.2019, Hayabusa2 е на височина от 30 метра над астероида и бързо намира своя маркер за кацане оставен по-рано в мисията.

Действителното приземяване е било само за няколко секунди. По време на допира на Hayabusa2, тръбата за вземане на проби достига до повърхността на астероида, стреля с куршум с голям размер, за да пропука повърхността и след това засмуква парченцата, разбити от куршума. Приземяването е било предизвикателство за Hayabusa2, тъй като е имало опасност да бъде ударен от прах и отломки, които са останали в кратера, обясняват от JAXA .

„Всичко минава перфектно, дори по-добре от перфектно, сякаш Hayabusa2 четеше мислите и желанията ни“, казва Кубота.

Той обясни, че JAXA планира да изпрати космическия кораб, който се връща обратно към началната си позиция в орбита над астероида, за да провери мястото за кацане отгоре.

Астероидът, наречен Рюгу на името на подводен драконов дворец в японска народна приказка, се намира на около 300 милиона километра от Земята. Очаква се Hayabusa2 да напусне астероида, за да се върне на Земята в края на следващата година, като донесе пробите за подробно научно изследване.