Астероидът Рюгу разкрива древни зърна от звезден прах, по-стари от Слънчевата система

Кадър от повърхността на астероида Рюгу
Ивайло Красимиров

Малки фрагменти от скала, върнати от астероид в близка до Земята слънчева орбита, са толкова стари, че предхождат Слънчевата система. Нов анализ на проби от астероида Рюгу разкри наличието на минерални зърна, изковани в изтичането или експлозията на стари звезди, преди нашето Слънце да се формира.

Както е идентифицирано от предишни изследвания, тези предслънчеви зърна разкриват, че Рюгу е много подобен на клас метеорити, известни като въглеродни (CI) хондрити от тип Ivuna. Въпреки това, наличието на някои крехки зърна показва, че части от Рюгу може да са непроменени след образуването на астероида.

„Пробите, върнати от астероид Рюгу от космическия кораб Hayabusa2, съдържат предслънчеви зърна от звезден прах. Техните изобилия и състави са подобни на предслънчевия материал, открит в CI хондрити. По този начин нашите резултати предоставят допълнителни доказателства, че астероидът Рюгу е тясно свързан с CI хондритите“, изследователите пишат в статията си.

„Въпреки това, малки региони на Рюгу са избегнали обширни промени и са позволили тяхното запазване.“ Запазването на изотопните съотношения в предслънчевите зърна ги прави високо ценени като моментни снимки на процеси, които се случват в далечни звезди; като такива, те са пряк запис на тези звезди и тяхната химия. Те могат да се използват за разбиране на еволюционните процеси на звезди, различни от Слънцето, както и на скалите на Слънчевата система, в които са свързани.

Предслънчевите зърна също са невероятно редки. Те обикновено се намират във въглеродни хондрити, които представляват малък процент от всички метеорити, които падат на Земята. Нещо повече, само около 5 процента от въглеродните хондрити съдържат предслънчеви зърна. Най-старият досега е на възраст между 5 и 7 милиарда години, в сравнение с възрастта на Слънцето от 4,6 милиарда години.

Няколко предишни проучвания идентифицираха някои предслънчеви зърна в материал от Рюгу. Сега огромен международен екип, ръководен от космохимика Йенс Барош от Института Карнеги във Вашингтон, извърши цялостно търсене и откри огромни 57 зърна с предслънчеви изотопни съотношения. Екипът сравни тези зърна със зърна, открити в метеорити и установи, че структурата на Рюгу е много подобна на тази на CI хондритите. Това са рядък подтип въглеродни хондрити, с най-сходен химичен състав със Слънцето, наблюдаван в метеоритите и значителни количества вода.

Минералогията на пробите от Рюгу показва, че е настъпила обширна водна промяна по време на взаимодействията вода-скала върху родителското тяло на Рюгу. И тук нещата стават интересни – защото поне едно от зърната, открити от екипа, е предслънчев силикат. Тъй като силикатите лесно се разрушават по време на водна промяна, това откритие е „особено неочаквано“, казват изследователите.

Следователно предслънчевите силикати вероятно са ограничени до сравнително редки участъци или отломки от скалата, които са по-малко променени от общата матрица на Рюгу, състояща се от минерали, които не съдържат вода. В резултат на това тези класти са в състояние да запазят деликатни зърна, които иначе не биха оцелели.

Подобни безводни класове в други CI метеорити – включително Ivuna, което дава името на класа – които все още не са анализирани, биха могли да разкрият други такива деликатни предслънчеви зърна, казват изследователите. „Наличието или отсъствието на предслънчев материал в тези класти би предоставило важни улики за техния произход и тяхната история на вторична обработка“, пишат те в своята статия.

Междувременно, „Систематичното търсене на предслънчеви зърна във всички литологии на Рюгу ще предостави представителен набор от данни за изобилие и характеристики на предслънчеви зърна в астероид Рюгу и ще извлече максималната научна информация от тези ценни проби.“

Изследването е публикувано в The Astrophysical Journal Letters.