Хеликоптерът на Марс прави зашеметяващи изображения

Ивайло Красимиров

Хеликоптерът Ingenuity на Марс направи нови снимки на които се виждат отломки от космически кораб на Червената планета. Но това не бяха останки от извънземни.

Изображенията, направени по-рано този месец от височина от 8.5 метра, показват покрити с прах кабели, които свързват задната обвивка със свръхзвуковия парашут, използван по време на миналогодишното кацане.

Изображение на задната обвивка на Perseverance (вляво от центъра) и свръхзвуков парашут (крайно вдясно), беше заснето от височина около 8 метра от хеликоптера Ingenuity Mars на НАСА на 19 април 2022 г. (Снимка: NASA/JPL-Caltech)

Изглежда, че кабелът е непокътнат, казаха от космическата агенция.
„Задната черупка и парашута е помогнала за защитата на роувъра в дълбокия космос и по време на огненото му спускане към марсианската повърхност“, се казва в съобщение за пресата на НАСА.

Кабелите излизат от задната обвивка до свръхзвуковия парашут, който сваля хеликоптера Ingenuity и марсохода Perseverance на Марс. (Снимка: NASA/JPL-Caltech)

НАСА заяви, че полето от отломки е резултат от удара на задната черупка и парашута в марсианската повърхност със скорост от 125 км в час, след като пусна марсохода Perseverance, който се приземи много по-нежно чрез спускане с ракетно задвижване.

„Навесът не показва признаци на повреда от свръхзвуковия въздушен поток по време на спускането“, казаха от НАСА. Само около една трета от парашута с ширина 25 м се вижда на изображенията. НАСА заяви, че анализът на изображенията може да помогне да се даде представа за бъдещи мисии до Марс.

„Perseverance имаше най-добре документирано кацане на Марс в историята, с камери, показващи всичко – от надуване на парашут до тъчдаун“, каза в съобщение за пресата Иън Кларк, бивш системен инженер на Perseverance и настоящ ръководител на фазата на изкачване на Mars Sample Return. „Но изображенията на Ingenuity предлагат различна гледна точка. Ако те потвърдят, че нашите системи са работили така, както смятаме, и предоставят един набор от данни от инженерна информация, която можем да използваме за планиране на връщането на проби от Марс, това ще бъде невероятно. Но дори и да не е така, снимките са наистина феноменални и вдъхновяващи.”

Задвижваният с плутоний Perseverance, най-големият и най-модерният роувър на НАСА на Марс, ще търси признаци на живот в район, който учените смятат, че някога е бил делта на река. Освен това ще вземе проби, ще ги запечата в епруветки и ще ги остави да бъдат събрани и върнати на Земята чрез бъдеща мисия.