„Хъбъл” засне завладяващ танц на звезди

© ESA/Hubble & NASA

Космическият телескоп „Хъбъл” е фиксирал завладяващо изображение на ярки звезди, образуващи пръстен, който заобикаля сърцето на спиралната галактика NGC 1097.
Тази галактика, разположена на 45 млн. светлинни години от Земята в южното съзвездие Пещ, е особено привлекателна за астрономите, тъй като представлява Сийфърт галактика. Скритата в самия център на галактиката свръхмасивна черна дупка е с маса, 100 млн. пъти по-голяма от нашето Слънце, и постепенно изсмуква материята от звездите. В резултат областта около черната дупка свети с мощно излъчване.

Образуваният пръстен от материя свети ярко заради излъчването от облака йонизиран водород и се простира на около 5000 светлинни години, макар че спиралните ръкави на галактиката са се протегнали на десетки хиляди светлинни години.

© ESA/Hubble & NASA

Но най-завладяващото в NGC 1097 е това, че тя не само блуждае в пространството. Тя има два малки спътника, които танцуват около нея.

Спътниковите галактики са NGC 1097A (елиптична галактика, която се върти на 42 000 светлинни години от центъра на NGC 1097) и галактиката джудже NGC 1097B. Двете галактики не се виждат на снимката. Астрономите смятат, че NGC 1097 и NGC 1097A вероятно са били част от една галактика в миналото.