Има ли живот в стратосферата?

Феликс Баумгартнер по време на тестов скок над Ню Мексико.
© Luke Aikins, Redbull Photofiles

Кой живее на ръба на Космоса? Ако се опитаме да си представим условията, годни за живот, то стратосферата няма да е сред първите, за които ще се сетим – високо, сухо и студено.

Този атмосферен слой лежи над участъците, където се формира времето, тоест на височина 10-50 км над повърхността на Земята. Средната температура в долната част е -56˚C, а струйните течения духат със скорост 160 км/ч. Плътността на атмосферата е под 10% от показателите на морското равнище. Кислород съществува във форма на озон, който предпазва всичко, което е под него, от ултравиолетовото космическо излъчване, но над него (тоест над 32 км) защита няма.

Прекрасно място за търсене на живи организми, нали? Да, така е – убеден е биологът Дийвид Смит от Вашингтонския университет, – там може да се открият микроорганизми едва ли не във всички области.

Смит е ангажиран в проекта „Микроорганизми в стратосферата” (Microorganisms in the Stratosphere, MIST) на Космическия център „Кенеди”, който търси живот на височина няколко хиляди метра над Земята. С помощта на метеорологични балони и проби, взети от обсерваторията при вулкана Бачелор (щата Орегон), изследователите се готвят да изяснят къде е границата на биосферата.

Съобщения, че микроорганизмите са способни да оцеляват на височина до 77 км, има от 1930 г., но Смит не се доверява на старите данни. Възможно е бактериите да са отнесени на по-голяма височина от самите научни апарати. „В статиите от тези години нищо не се говори за стерилизация”, подчертава специалистът.

Някои изследователи смятат, че откритите форми на живот са дошли от Космоса, но Смит е сигурен в земния им произход. Повечето от тях са бактериални спори, тоест изключително устойчиви организми със защитна обвивка, способна да понесе и ниската температура, и сухотата, и високото ниво на радиация. Вероятно тук ги захвърлят прахови бури и урагани, след което те се разлитат по целия свят. Спускайки се на земята, в подходящи условия спорите оживяват.

Информацията за това кой и как живее в стратосферата хвърля светлина върху способността на организмите да оцеляват в чудовищно сложни условия на други планети и преди всичко на Марс. Интересно ще бъде да се хвърли поглед и върху това какви изменения и генетични мутации могат да изпитват микробите на голяма височина, особено отвъд озоновия слой.

Източник: Astrobiology Magazine