Изкуствен интелект откри две нови екзопланети

Ивайло Красимиров

На специална пресконференция в четвъртък, 14.12.2017 г., НАСА съобщи за „важно откритие“ – друга слънчева система, която като нашата има осем планети.

Всъщност и досега тази слънчева система беше известна на астрономите. Тя е обозначена като Кеплер-90, но се считаше, че планетите обикалящи около звездата са седем. Сега, с използването на система с изкуствен интелект, създадена от Гугъл, астрономите идентифицираха и осма планета, Кеплер – 90i. Това прави тази слънчева система единствената открита от земните астрономи, която има осем планети, точно както и нашата слънчева система.

Кеплер -90 i изглежда скалиста изключително гореща планета, обикаляща около звезда подобна на нашето слънце, намираща се на 2545 светлинни години от Земята. Изкуственият интелект на Гугъл е преглеждал данни записани от обсерваторията на НАСА Кеплер, със звездния изключително силен телескоп, открил през годините над 150 000 звезди, подобни на нашето слънце.

Кеплер – 90i е третата планета от тамошното слънце и обикаля около него за 14 дни, температурата на повърхността на планетата е над 982 градуса по Целзий. По този повод Ендрю Вандербърг, астроном от университета в Тексас, който е открил планетата, казва: „Това не е свят който бих искал да посетя“.

Кристофър Шалю, софтуеърният специалист от Гугъл, помогнал на Вандербърг в откриването на планетата обяснява, че много по-слаби сигнали записани от телескопа Кеплер са били игнорирани от астрономите при предишни проучвания, а сега те са били прегледани от системата за изкуствен интелект на Гугъл. Така е била открита и осмата планета от системата Кеплер-90.

С тази система, двамата учени са открили и още една нова планета, обозначена като Кеплер – 80g.

Преди тези открития, анализите направени наскоро от експерти на НАСА откриха 219 нови екзопланети, а общо откритите с помощта на Кеплер са 2525, като учените считат, че потенциален живот може да има на поне 10 от тях, които имат размер близък до този на Земята и условия подходящи за възникване на някакви форми на живот.

За да използват новата система с изкуствен интелект на Гугъл, двамата учени са я захранили с данни, вече анализирани от астрономите. Това са били около 15 000 определения за даден обект, че е планета или че не е планета. Системата се е обучавала по тези класификации, използвайки софтуер, който имитира начина, по който човешкият мозък обработва информация, известна като конволюционна невронна мрежа.

От НАСА обявиха, че новата система с изкуствен интелект няма да направи хората астрономи излишни. Според Джеси Дотсън от изследователския център Еймс, хората винаги ще имат главната задача да направят класификацията на обектите, с които системата за изкуствен интелект ще бъде захранена.

В скоро време се очакват много нови данни за далечни светове. НАСА подготвя космически кораби от ново поколение, които ще търсят нови екзопланети, като проекта е наречен TESS – Transiting Exoplanet Survey Satellite. Мисията ще започне към месец март 2018 г.