Надпреварата за космическа квантова връзка набира скорост

Възможността да се изпрати съобщение от единия край на света до другия, което да не може да се прехване незабелязано, е мечта на властите от цял свят. Сега нещо подобно може да се организира с квантова криптография на неголеми разстояния – около 100 км. Дори скорошното рекордно европейско достижение е само 143 километра, макар че в дадения случай квантовата връзка е реализирана в атмосферна среда, а не на оптичен кабел.

Сега Цзянуей Пан от Научно-техническия университет в Шанхай и няколко негови колеги твърдят, че са успели да отразят единичен фотон от спътник, въртящ се около Земята, и да регистрират обратното му връщане на планетата.

Експериментът изглежда просто. Китайците използвали два телескопа, които насочили към спътник, въртящ се на височина 400 км (горе-долу колкото МКС). Апаратът е покрит с отражатели, способни да „връщат” лазерните снопове обратно към Земята, а по-точно почти към мястото, откъдето са дошли.

Тъй като земната атмосфера поглъща доста голяма част от фотоните, във всеки импулс трябвало да бъдат изпращани толкова фотони, че да може поне един да достигне спътника и да се отрази обратно.

И така, независимо че средно импулсът съдържал милиарди фотони, само един от тях се отправил на обратно пътешествие. Но тъй като този единичен фотон можел да бъде погълнат от атмосферата, импулсът бил повтарян милиони пъти в секунда.

„Това е достатъчно, за да се създаде необикновено защитена връзка, предаваща система за разпространение на квантови ключове между спътника и Земята… Освен това е критично важна основа за високоскоростно разпространение на квантови ключове между спътници и наземни станции, както и изпитателна база за безопасна международна квантова връзка”, отбелязват изследователите.