Изпратете послание на звездите

Ако земляните имаха шанс да изпратят съобщение до други обитатели на космическото пространство, какво биха написали? Какво биха разказали за живота на Земята? Как биха обяснили кои сме ние?

Това не са хипотетични въпроси. Това лято човечеството ще има шанс да изпрати послание на далечни светове.

Специалистите от НАСА са се съгласили да изпратят цифрово послание в междузвездното пространство с помощта на космическия апарат „Нови хоризонти“.

Джон Ломбърг и Алберт Ю Мин Лин, ръководители на новия проект New Horizons Message Initiative, обявиха новината на фестивала Smithsonian Future Is Here, проведен във Вашингтон.

Какви точно съобщения ще се отправят в Космоса, ще бъде определено по-късно, в зависимост от общата картина, която ще формират участниците от цялата планета. Съобщенията ще започнат да се транслират известно време след като „Нови хоризонти“ прелети край Плутон през 2015 година и изпрати на Земята събраните по време на полета данни (за това ще бъде необходима още около година, тъй като сигналът ще пътува дълго).

Ако всичко мине по план, „Нови хоризонти“ ще стане петият сътворен от човека обект, който ще преодолее границата на хелиосферата след „Пионер 10“ и „Пионер 11“, както и „Вояджър 1“ и „Вояджър 2“. Всички апарати са носили съобщения за извънземните, с които теоретично могат да се сблъскат в хода на пътешествията.

Сондата „Нови хоризонти“ беше изпратена на 19 януари 2006 година, а през 2007 година апаратът прелетя покрай Юпитер.

Ломбърг, който е работил заедно с Карл Сейгън над златната плоча, която лети с „Вояджър“ от 1977 година, е автор и на новата идея. Той е създал сайт с петиция към НАСА, която към февруари т.г. е събрала подписите на над 10 000 души от повече от 140 страни. Според Ломбърг за хората много по-интересно ще бъде да станат участници на толкова значително събитие, отколкото просто свидетели.

В плановете на учения е изпращането на глобален автопортрет в Космоса. Всеки землянин ще може да изпрати потенциално съдържание (изображение, звук или данни в друг формат). Ще се проведе и гласуване, което ще определи кои съобщения ще се отправят на пътешествие.

В проекта може да участва всеки човек, който има достъп до интернет, но екипът на проекта ще изучи и мнението на група хора, които нямат достъп до Мрежата. Това ще помогне да се състави най-точна статистика.

„Автопортретът“ на нашата планета ще заеме около 100 МВ памет и ще бъде предаден на бордовия компютър на космическия апарат. Данните обаче ще могат да се изпратят едва след като „Нови хоризонти“ освободи своята памет, изпращайки информацията за Плутон на Земята през 2015 година.

Изпращането на съобщението може да бъде отложено, в случай че апаратът прелети покрай космически обект в пояса на Кайпер. В такъв случай ще се наложи събирането на данни и за него, а научната мисия на апарата все пак е с приоритет.

Какво ще стане по-нататък с апарата и ще достави ли той информацията на извънземните, разбира се, не се знае. Теоретично той ще се намира някъде в космическото пространство и дори може да надживее нашата планета. Но космическото лъчение може да повреди паметта на „Нови хоризонти“. В този случай събраните съобщения няма да са толкова дълготрайни като посланията, изпратени с апаратите „Вояджър“ и „Пионер“.