Изследване показва: стареенето на клетките може да се спре или поне да се забави

Ивайло Красимиров

Зачестяват проучвания на учени от различни страни, свързани с механизма на стареенето и възможностите той да бъде забавен. Някои екипи търсят решението в мозъка или митохондриите, (така наречените клетъчни „енергийни фабрики“),  други анализират ролята на различни протеини в клетките.

Нов проект на учени от изследователски институт в Хюстън залага на ролята на хромозомите. Екипът е от отделението по сърдечносъдови заболявания в института, като обръща специално внимание на теломерите – окончанията на хромозомите. Те изпълняват защитни функции и не позволяват съединяването с други хромозоми. Учените от Хюстън са открили, че дължината на теломерите  кореспондира с възрастта на хората. Изследвали са деца, болни от генетичното заболяване прогерия, предизвикващо бързо прогресиращо остаряване.

В изследването, публикувано в научното списание Journal of the American College of Cardiology, екипът разкрива, че като са удължили по-къси теломери са успели да спрат ефективно стареенето на клетки, взети от „децата старци“, болни от прогерия.

„Доказахме, че когато спрем процеса на съкращаване на теломерите в клетки на болни деца и ги удължим, могат да бъдат решени много от проблемите асоциирани със стареенето“, казва ръководителят на групата проф. Джон Кук.

Екипът на Кук не е първият който е свързал дължината на теломерите със стареенето, но в тази област има още много неизвестни. Изследването е било направено в лабораторни условия с клетки от само 17 болни деца. Интересно е дали това удължаване на теломерите може да се случи и при клетки функциониращи в човешкото тяло. Предстоящи са изпитания на този метод директно върху пациенти.

„Ние можем да забавим или дори да спрем ускоряването на процеса на стареене и точно върху това работим. Трябва да намерим лечение за тези деца“, оптимист е Кук.