Като Земята няма втора във Вселената

Минералната мозайка на Земята е неповторима, смятат геолози. Учените се съмняват в съществуването на идентичен двойник на нашата планета, като посочват, че пропорциите и разпределението на земните минерали едва ли се срещнат някъде другаде във Вселената.

Изходната материя на Слънчевата система се е състояла от около 10 примитивни минерала. Впоследствие от тях са се формирали планетите, техните спътници и астероидите.

Сега на Земята съществуват не по-малко от 5000 известни на науката минерала и около 1500 очакват своя час в недрата на планетата.

Робърт Хазън Научния институт Карнеги (САЩ) се опитал да разбере може ли съчетанието на земните минерали да се повтори с точност на друга планета. Ученият и неговият екип проследили еволюцията на земните минерали за 4,5 млрд. години с помощта на статистическо и компютърно моделиране.

Симулациите показали, че най-голямата част от минерали се срещат на пет или по-малко места от Земята. Недрата на планетата по такъв начин представлява мозайка от уникални елементи.

Според Хазън „пъстротата“ на минералния свят се обяснява с това, че две трети от минералите са се появили благодарение на активността на микроорганизмите и други жизнени форми.

Ако изводите на Хазън и колегите му са верни, Земята по-скоро никога няма да си намери абсолютен планетен двойник. Дори сходните по размер, маса и разстояние от своята звезда екзопланети ще се различават по минерален състав както отвън, така и отвътре.