Китай пуска заводи за клониране

Китай стана най-големият световен център по клониране. Учените в Поднебесната империя се надяват, че фабриките за клониране и мощните изчислителни центрове ще позволят да се решат множество медицински проблеми.

Бързорастящата китайска компания BGI стана най-големият център за клониране на животни. Специалистите на компанията клонират свине – животни, които генетично са близки до човека и могат да служат като модели за изучаване и експерименти с човешки гени.

Същината на работата на BGI е разшифроване на генома и внасяне на различни изменения в него. Клонирането помага да се получат няколко опитни животни с идентична генетична основа.

Например учените са създали свине без ген на ръста, от което животните престанали да растат. BGI е създала и свине, които боледуват от Алцхаймер. Подобни животни ще помогнат на китайците да изпитват нови лекарства и методи за лечение.

Технологията на клонирането, използвана в BGI, не е суперсъвременна и трудоемка. Но благодарение на това, че с клонирането се занимават едновременно 30-50 специалисти, става дума за истинско масово производство на клонинги – 500 клонирани свине на година.

Процедурата по клониране на свине става в хода на редовата процедура по присаждане на бластоцисти – ембриони на ранен стадий на развитие. Отначало от свинете под наркоза се изземат яйцеклетки, след това те се обработват лабораторно, внедрява се необходимата ДНК и се имплантира в свинята. Екипът на BGI може да прави две такива имплантации на ден с шанс за успех 70-80%.

Процесът по клониране.

Сега в BGI вече има около 90 свине, някои от тях са клонинги на клонингите, повечето са генномодифицирани.

Освен това BGI е най-големият в света център по секвениране. Мощните изчислителни машини на компанията работят денонощно за разшифроването на гени, за да открият генетичните причини за заболяванията и модификациите, необходими за тяхното отстраняване.

BGI разполага със 156 мощни изчислителни системи и дори е придобила американската компания, която ги произвежда. Амбициозните планове на BGI впечатляват – там планират да разшифроват генома на милион души, милион животни и милион растения. За сравнение – един от най-големите проекти по разшифровка на човешкия геном в института Wellcome Trust Sanger във Великобритания планира да разшифрова генома на 10 000 души.

Китайците смятат, че фабрики за клониране и изчислителни центрове, подобни на BGI, могат съществено да ускорят разработката на нови биотехнологии, включително методи за лечение на онкологични заболявания и средства, удължаващи живота.

CNews R&D