Корупцията се вижда от Космоса

© NASA

Учените разгледаха как диктаторите по света осветяват родните си места.

Космически снимки показаха къде по света управниците прахосват народните пари и си устройват своя малка родина.

Космическите снимки от повърхността на Земята, които повече ни говорят за климата и техногенното въздействие на човека върху природата, са също и източник на данни за разузнавачите.

Но оказва се, снимките от Космоса могат да кажат и съвсем невероятни неща – например да разкажат за корупцията в отделно взета страна.

Известно е, че авторитарните управници обичат да си устройват своя малка родина – било то забравено от Бога селце или голям провинциален град.

Ярък пример на „регионален фаворитизъм“, както нарекли този феномен учените от университета Монаш в Австралия, се явяват странностите на заирския диктатор Мобуту Соесе Секо, управлявал републиката през 1971–1997 г. Известно е, че Мобуто е роден в малкото градче Гбадолите в северната част на страната, а когато диктаторът дошъл на власт, градът буквално разцъфтял.

„Мобуту построил огромен дворцов комплекс на стойност милиони долари, луксозни хотели, летище, способно да приема конкорди, построил най-добрия в страната водопровод, подаване на електроенергия и медицински услуги“, казва Пол Рачки, автор на изследването.

Като анализирали многогодишните наблюдения от Космоса, учените обърнали внимание на това как Гбадолите, което не се виждало от орбита през нощта, започнало да сияе по времето на Мобуту и бързо угаснало скоро след изгнанието и смъртта му.

Когато планетата се потопи в тъмнината на нощта, градското осветление става видно от Космоса и яркостта на тази светлина може да бъде индикатор на промишленото развитие и богатството на района.

Подобни оценки неведнъж са използвани от учените. Наскоро със снимка от МКС било показано колко рязко се отличава осветлението между Южна и Северна Корея, тъй като на нощните снимки от Космоса на територията на КНДР се виждат само светлините на Пхенян.

Пол Рачки и колегите му използвали данните на американски метеорологични спътници за 1992–2009 година за осветеността на 38 500 региона в 126 страни по света.

Статистическият анализ на големия обем данни показал, че обгрижването на скъпите на сърцата им родни градчета е доста характерно за много политици по света.

„Нашите резултати показаха, че родните места на лидерите имат шансове да увеличат нощното си осветление и годишния доход с един и четири процента съответно“, казват учените. Подобни ефекти са почти незабележими в страните с високоразвита политическа система и образовано население. Регионалният фаворитизъм, който може да говори за общото ниво на корупция, е слабо забележим в Европа, страните от Северна и Латинска Америка и Австралия.

Втора в рейтинга на любовта към малката родина, по данни на космическия мониторинг, е Шри Ланка. Махинда Раджапакса, действащ президент на страната от 2005 година, се е родил в малкото градче Хамбантота. От момента на управлението му 11-хилядното градче се обзавело със стадион за крикет с 35 000 места, международно летище, а в плановете влиза и голямо морско пристанище.

Средно в страните с минимално ниво на развитие политическите институции на малките родини на управляващите могат да получат до 30% повече светлина.

Най-ярко от всичко регионалният фаворитизъм се проявява в страните, получили чуждестранна помощ и разчитащи на нефтената игла, тъй като властта им има слаба отчетност пред собственото им население за собствените им действия и разходи.

Изследването на учените е публикувано в сп. Quarterly Journal of Economics.