Кълбовидните мълнии – зрителна халюцинация?

Когато силно си ударим главата, особено челото, често виждаме искри. Друг път усещаме, че сякаш тези искри се сипят от очите ни.

Този феномен е известен. Подобни искри и разнообразни ярки петна, светещи топки и точки се наричат фосфени. Появяват се без въздействие на светлина върху очите.

Зрителният нерв трансформира физическото въздействие във всевъзможни причудливи образи.

Както станало известно наскоро, фосфените могат да възникват и в процеса на т.нар. транскраниална магнитна стимулация (ТМС), въздействайки върху главата с импулси на бързо променящо се магнитно поле.

Тази процедура, известна вече много години, предизвиква реакцията на едни или други мозъчни зони – например участъците, които управляват мускулите на крайниците. В отговор те започват да се съкращават.

В последно време учените използват ТМС за изследователски цели – изкуствено активират с нейна помощ неврони, имитирайки истински сигнали, и наблюдават до какво ще доведе това. Фосфените са един вид страничен ефект от подобни манипулации.

Под симулация

От най-неочаквана страна подходили към феномена „искри от очите“, съпровождащи ТМС, австрийските учени.

„Нашите измервания и изчисления демонстрираха, че магнитното поле, прилагано за процедурите, по своите параметри почти идеално съответства на това, което възниква по време на бури, когато удря мълния“, казва Александър Кендъл от университета на Инсбрук.

Както обяснява изследователят, всеки електрически разряд, насочен от небесата, се съпътства от обратни удари – мълнии, които се привличат от Земята към небето. Понякога за 1-2 секунди възникват по 20 такива удара. Те генерират бързо променящо се магнитно поле, като при ТМС.

За да види фосфени, които по същност са зрителни халюцинации, човек трябва да се озове не по-далеч от 200 метра от падането на линейна мълния.

Кендъл и колегата му Джоузеф Пир смятат, че пред очите на попадналите под „природна симулация“ на първо място възникват огнени топки, които бавно плават или скачат хаотично. А именно така очевидци описват кълбовидните мълнии – във вид на малки сферични обекти, които се появяват на нивото на очите. Появяват се по време на бури и обикновено след удар на линейна мълния.

Извод: кълбовидните мълнии, разбира се, не всички, но поне част от тях, са само зрителни халюцинации. В такъв случай става обяснимо „необяснимото“ чудо, за което споменават наблюдатели. Понякога кълбовидни мълнии проникват през стъклата или ключалките, или изобщо през стените. Ето го и отговора – така само ни се струва.

Хората виждат и други неща

Удивителни ефекти от ТМС наблюдавал в своите експерименти канадският професор по неврология Макъл Персингер. При симулация с доброволци той открил в мозъка участък в темпоралния лоб на дясното полукълбо, въздействието върху който предизвиквало мистични халюцинации.

Доброволците, които по време на процедурите се намирали сами в затворена стая, разказвали, че ги е връхлетял необясним страх. Но главното – възникнало усещане, че наоколо има някой или нещо.

В опитите на професора участвали 900 души. Повече от 700 от тях „срещнали гости“. На някои се явили починали роднини, а на други – представители на извънземни цивилизации.

Кой знае, може би хората, които разказват за срещи с паралелни светове и пришълци, всъщност виждат халюцинации, предизвикани от мълнии?

Впрочем

Облаците могат да ни направят флуорография

Свръхестествени процеси – залпове от гама-лъчение със земен произход – се регистрират от уреди, разположени на орбита на нашата планета. Едва наскоро стана ясно откъде се взема това лъчение. Оказва се, че неговият източник е анихилиращата материя, която се появява в резултат на удари от мълнии.

В същината на явлението проникнали американски учени от университета в Алабама. От обясненията им следва: мълниите раждат позитрони – антиелектрони, които взаимодействат с електроните на околната среда и анихилират, отделяйки енергия. В резултат възниква гама-експлозия – кратко изхвърляне на гама-лъчение.

Добре е, че бурните облаци изхвърлят позитроните нагоре – тоест в посока, противоположна на повърхността на Земята. Ами ако беше надолу? При всяка буря ние бихме попадали в нещо като рентгенов кабинет.

Макар че… Част от лъчението, породено от анихилацията, е възможно да стига до повърхността на Земята. И да допринася за появата на загадъчен феномен – след удар от мълния върху кожата на хора понякога се появяват снимки – дървета, листа, цели пейзажи. Буквално сякаш нещо ги е проектирало. Възможно – въпросното рентгеново лъчение.

В същото време

Мълния убила сто овце

В Башкирия по време на дъжд мълния ударила самотна върба, край която кротко си пасели стотина бедни овчици. Разнесъл се грохот, от върха на дървото се извил дим. Разрядът от милиони волтове отишъл в земята.

„Повече от половината стадо беше убито за секунда – 101 овце“, обяснява селският кмет Роберт Игдеев.

Откъде такива жертви сред животните? Попадайки веднага в земята или в дървото, мълнията се разтича и нейният импулсен ток създава така нареченото стъпково напрежение – между предните и задните крака на животното. Колкото по-голямо е това разстояние, толкова по-голяма е опасността.

Ето защо животни загиват по-често, отколкото да речем пастири, при които краката не са разкрачени толкова широко. Част от овцете се спасили, защото стоели странично спрямо посоката на разпространение на импулсния заряд.

Как да се предпазим?

Физици обясняват: по време на гръмотевична буря по-добре стойте по-далече от дървета. Мълниите най-често удрят високи обекти. Приблизително безопасното разстояние е два пъти по-голямо от височината на дървото. Стъпковото напрежение там е по-малко.

На празно поле заемете ембрионална поза – приклекнете, прегърбете се, краката събрани. Или застанете (не се смейте!) на един крак – така ще избегнете опасността от стъпково напрежение.

Не се крийте под чадъра, не дръжте в ръка въдица, лопата или гребло. Не се докосвайте до метални предмети. Най добре ги изхвърлете от джобовете.

Не разговаряйте по джиесема. Неговото излъчване йонизира въздуха и улеснява пътя на разряда. По същата причина не светвайте с лазерна показалка в облаците. Има данни, че лазерният лъч привлича мълнията.

Гръмотевичната буря може да се преживее в колата или автобуса. Техните метални обвивки създават защитен екран, наречен Фарадеев кафез. Мълнията не прониква вътре, а се стича в земята.

КР