Марсианската вода се оказа по-тежка от земната

© NASA/JPL-Caltech

Анализът на образци грунт на Червената планета, взети от марсохода „Кюриосити” (Curiosity) от място с името „Каменно гнездо”, доведе до редица открития. Като начало експертите твърдят, че водата, открита на Марс, е по-тежка от земната.

Според специалистите в нея има много повече деутерий – изотоп на водорода с допълнителен неутрон. В марсианската вода той е пет пъти повече. Учените се надяват, че изучаването на деутерия в бъдеще ще помогне в разбирането на еволюцията на атмосферата и хидросферата на Марс.

Както съобщава NASA, в образците са открити и обичайни за Земята съединения – водни пари, въглероден диоксид, кислород, серен диоксид. Освен това „Кюриосити” е открил на Марс въглеродни следи – ключов елемент на органичните съединения. Находката може да означава, че преди на Червената планета са съществували форми на живот, но учените не бързат да правят изводи.

„Фактът, че някъде сте открили въглерод, не означав, че там ще има жизнени форми или годни за зараждането на живот условия. Ако има органичен въглерод, но няма вода, то условията за живот ще отсъстват”, казва Джон Гротцингер, водещ специалист от Калифорнийския технологичен институт. Сега изследванията трябва да продължат, за да се изясни по какъв път тези вещества са попаднали на Марс.

Марсиански пясък под микроскоп, снимка на уреда MAHLI, монтиран на „Кюриосити”. © NASA/JPL-Caltech

„Все още нямаме неоспорими доказателства, че откритите на планетата органични съединения имат марсиански произход. За да го твърдим, трябва да сме абсолютно сигурни, че тези съединения на въглерод и хлор не са част от земни органични съединения, следи от които може да се открият в Слънчевата система”, допълва ученият Пол Махафи.

„Кюриосити” кацна на Червената планета на 6 август. Целта на марсохода, който представлява автономна химическа лаборатория, е търсенето на следи от живот на планетата и изучаване на нейната история. Очаква се апаратът да работи на повърхността на Марс поне една марсианска година (около две земни). Марсоходът вече е направил няколко важни открития.