Мисията „Розета” се събужда за живот

© Astrium - E. Viktor

Космическият апарат „Розета” скоро ще излезе от продължителен „спящ режим”. Започва активната подготовка към финалната, но все още незаключителна част от космическата експедиция – сближаването с кометата Чюрюмов-Герасименко.

Апаратът „Розета” (Rosetta) на Европейската космическа агенция е стартирал на 2 март 2004 година и почти за 10-годишния период на своето пребиваване в Космоса е извършил полет по доста сложен маршрут в Слънчевата система.

Той е извършил четири гравитационни облитания с цел изменение на своята орбитална скорост (три пъти в гравитацията на Земята и веднъж в гравитационното поле на Марс), осъществил е плътно сближаване и дистанционно изследване на астероида Щейнс (с размери около 6 километра) и Лютеция (132 км). Последното събитие е от юли 2010 година.

Накрая, през май 2011, на пътя към своята цел от пътешествието – кометата Чюрюмов-Герасименко, апаратът, на разстояние около 800 млн. км от Слънцето, е бил приведен в спящ режим за икономия на бордова енергия). В този режим апаратът се намира в състояние на бавно въртене (за съхранение на орбитална стабилност) и е ориентиран в космическото пространство по такъв начин, че слънчевите му батерии да получават максимално възможното количество слънчева енергия.

Сега „Розета” е влязла във вътрешните области на Слънчевата система и се намира в участък на сближаване с целта си и Слънцето. Приблизително на 20 януари 2014 година се планира „пробуждането” на апарата след дълъг (почти 1000 дни) сън. Ще бъде включено цялото му навигационно оборудване, уредите, антените на космическия апарат ще бъдат ориентирани към Земята.

Схема на полета на космическия апарат „Розета”.