Млад гигантски скитник озадачи астрономите

Независимо от отсъствието на звезди наблизо, още милиони години PSO J318.5-22 ще бъде много горещ.
© MPIA/V. Ch. Quetz

На осемдесет светлинни години от нас се намира газов гигант с маса колкото 6,5 Юпитера и температура от порядъка на 1160 К. Обикновеният за своята възраст от 12 млн. години „тийнейджър” се различава само по едно – отсъствието на родител наблизо.

Международен екип астрономи начело с Майкъл Лю от Хавайския университет (САЩ) е открил младата планета с пряко наблюдение – тя е пълно сираче, тъй като до нея няма никакви звезди.

Планетата скитник (ако сме по-точни) е получила обозначението PSO J318.5-22 и наистина е необикновена. „Свободно плаващи” планети са известни доста в Космоса, но PSO J318.5-22 изглежда млад газов гигант, каквито не са ни познати от планетните системи.

„Не сме виждали нито един обект с подобни параметри. Той има всички признаци на млада планета, въртяща се около звезда. Само че наблизо няма такава – казва Лю. – Често съм си задавал въпроса, има ли такива „сирачета”? Сега знаем с точност, че е възможно.”

Обикновено кафявите джуджета, откривани отделно от звезди, рязко се отличават по облик от младите газови планети, близки към родителските звезди. Газовите гиганти на младини са доста горещи, но абсолютната им яркост е по-ниска, а светлината в близкия инфрачервен спектър има по-голяма дължина на вълната. Дълго време не беше ясно свързани ли са тези особености с „ергенското” положение на червените джуджета.

Новата находка, от една страна, изглежда, прояснява следното – газовите гиганти извън планетното семейство продължават да демонстрират същите признаци в инфрачервения диапазон, както и близо до звездата.