Най-голямото търсене на извънземен разум досега не постигна успех

Антената на 64-метровия радиотелескоп Паркс. © CSIRO
Ивайло Красимиров

Макар че истината може и да е друга, изглежда че високотехнологичните извънземни не съществуват – поне още не можем да ги видим. Нови резултати от най-всеобхватната програма за търсене на извънземен интелект (SETI), която някога е осъществявана, показват, че изследване на 1327 близки звезди до Земята за сигнали от интелигентни същества, не са дали резултат.

„Със сигурност е ясно, че няма нищо очевидно,“ казва Дани Прайс, астрофизик от Калифорнийския университет в Бъркли и водещ автор на доклада за резултатите, публикувани в The Astrophysical Journal. „Няма удивително напреднали цивилизации, които се опитват да се свържат с нас с невероятно мощни предаватели.“

Въпреки че този път екипът не намери нищо, Прайс казва, че може да има много обяснения за липсата на чужди сигнали. Може би търсенето е било извършено с погрешни честоти, или тези сигнали са били скрити от радиосмущения от Земята. Всяко такова начинание е ограничено от методите и откритията, които хората са направили в хода на собствената си история.

„В много отношения, SETI е нещо като огледало на себе си и на степента на развитие на собствената ни технология, както и на нашето разбиране за физиката,“ кавза Прайс.

Търсенето на извънземен разум бе проведено като част от инициативата Breakthrough Listen, 10-годишен опит на стойност 100 милиона долара, финансиран от руския милиардер Юрий Милнер, който има за цел да сканира небето за техно-подписи: предавания или други доказателства, създадени от технологични създания в други светове. Инициативата, която стартира през 2015 г., разчита на два от най-мощните телескопи в света – телескопът Робърт С. Бърд, разположен в Грийн Банк в Западна Вирджиния и имащ диаметър 100 метра, и Паркс Телескоп с диаметър 64 м, в Нов Южен Уелс, Австралия.

В последната информация публикувана от изследователите става ясно, че те са анализирали 1 петабайт (или 1 милион гигабайта) данни в радио и оптични дължини на вълните, гледайки повече от хиляда звезди на разстояние до 160 светлинни години от Земята. По време на търсенето са се появили няколко хиляди интересни сигнала. Оказва се обаче, че всички те имат за източници обекти, като човешки спътници например.

Целият гигантски информационен каталог ще бъде публично достъпен в Open Data Archive, което го прави най-голямата публикация на SETI данни в историята.

Джейсън Райт, астрофизик от Университета на Пенсилвания, който не е участвал в работата, казва пред Live Science, че е впечатлен от ангажираността на изследователите с публикуването на техните данни. „Всеки, който смята, че екипът може да е пропуснал нещо, може да прегледа резултатите им и да се увери сам“, казва той.

Прайс е оптимист, че в бъдеще екипът му ще може да постави по-строги критерии и ограничения върху търсенето на живот във Вселената. Изследователите възнамеряват да използват бъдещия телескоп MeerKAT в Южна Африка, разположен в обсерватория, която ще се състои от 64 отделни масива с диаметър 13,5 м, за да претърси повече от един милион звезди в нашия галактически квартал за извънземни сигнали.

Всеки сигнал, който е доловен, трябва да бъде внимателно проучен за да се гарантира, че той е истински, казва Прайс, а такава находка ще бъде наистина революционна.

„Мисля, че това ще бъде едно от най-важните открития, които човечеството някога ще направи“, казва Прайс.