НАСА направи прекрасни нови снимки на спътниците на Юпитер Йо и Европа

Ивайло Красимиров

Космическият кораб на НАСА Juno прелетя близо до Юпитер в началото на годината, заснемайки зашеметяваща нова гледка към планетата и две от нейните луни, Йo и Европа.

Последният изглед на Юнона (Juno) към двете луни беше уловен по време на 39-ия близък полет към Юпитер на космическия кораб на 12 януари. По това време космическият кораб се намираше на около 38 000 мили (61 000 километра) над облачните върхове на Юпитер, на географска ширина от около 52 градуса южно.

Новата снимка, която НАСА сподели на 16 март, предлага зашеметяваща гледка към южното полукълбо на Юпитер, с две от многото му луни вдясно от кадъра. Увеличен изглед, който агенцията също сподели, извежда луните в ясна видимост, като Йо е отляво и Европа отдясно.

Луната на Юпитер Йо е най-вулканичното тяло в Слънчевата система. Повърхността му е осеяна от стотици вулкани, някои от които бълват серни струи на стотици километри височина.

Обратно, Европа, най-малката от четирите гигантски галилееви луни на Юпитер, има ледена повърхност, под която лежи глобален океан от течна вода, смятат учените. Предишни наблюдения откриха доказателства за възможни водни струи от южния полюсен регион на Европа, което предполага, че има вода в подземния океан на луната, която избива през пукнатини в ледената кора.

Очаква се космическият кораб Juno да направи най-близкия си прелет до Европа по-късно тази година, през септември. По време на това прелитане сондата ще използва няколко от своите научни инструменти, за да изследва Европа по-подробно и да заснеме още по-зашеметяващи гледки към мистериозната луна.

Мисията Juno също ще направи близки подходи към Йо в края на 2023 г. и началото на 2024 г., според изявлението на НАСА. Понастоящем се очаква мисията да приключи през септември 2025 г.

Два ключови космически кораба скоро ще последват Juno, предназначени да се фокусират изключително върху разбирането на луните на гиганта: мисията на НАСА Europa Clipper и Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) на Европейската космическа агенция.

Новата снимка на Юпитер е обработена от учения Андреа Лък, използвайки необработени данни от инструмента JunoCam. Необработените изображения на JunoCam са достъпни онлайн за обществеността; членовете на общността могат също да предложат функции на Юпитер, които камерата да снима.