НАСА пенсионира Кеплер

Ивайло Красимиров

Космическият телескоп Кеплер е свършил горивото и ще бъде пенсиониран след успешна мисия продължила 9 години и половина, в която с него бяха открити хиляди планети извън нашата слънчева система, както и светове, в които би могло да има извънземен живот, съобщи НАСА.

Понастоящем космическият телескоп е в орбита около 160 милиона километра от Земята, като ще се отдалечава още от нашата планета, след като инженерите на мисията изключат своите радиопредаватели, обясниха от космическата агенция на САЩ.

Телескопът откри разнообразието от планети, които се намират в нашата галактика Млечен път, като откритията сочат, че в отдалечените звездни системи има милиарди планети, а наскоро Кеплер помогна за откриването и на първата луна извън нашата слънчева система.

Телескопът Кеплер откри повече от 2600 от известните около 3800 екзопланети – терминът за планети извън нашата слънчева система, документирани през последните две десетилетия.

Системата му за позициониране се разпадна през 2013 г., около четири години след старта, но учените намериха начин да я запазят в действие. Сега обаче, краят е неизбежен, защото телескопът изчерпва горивото, необходимо за по-нататъшни операции, което ще доведе до пенсионирането му.

„Макар това да е тъжно събитие, ние в никакъв случай не сме недоволни от представянето на тази чудесна машина. Продължилата 9 и половина години мисия на Кеплер беше повече от два пъти по-дълга от първоначално планираната“, казва Чарли Собек, инженер на проекта в изследователския център на НАСА (Ames) в Калифорния.

Кеплер бе наследен от проекта за търсене на екзопланети TESS, който стартира през април т.г. TESS има двегодишна мисия и струва 337 милиона долара.

НАСА стартира телескопа Кеплер на 6 март 2009 г., за да проучи дали планетите, подобни на Земята, които биха могли да поддържат живота, са често срещани или рядко срещани в други звездни системи. По време на своята мисия Кеплер е открил 2 681 потвърдени екзопланети и други 2 899 кандидати, за които тепърва ще се решава дали спадат към тази категория. Сред тях има около 50 планети, който вероятно имат близък размер и температура до тези на Земята.

„По принцип Кеплер отвори вратата за изследване на космоса от човечеството“, заяви пред репортери Уилям Боруки, сегашният главен изследовател на проекта Кеплер.

Боруки описва любимата си екзопланета, разположена на повече от 600 светлинни години от Земята и за пръв път забелязана от телескопа през 2009 г., с име Кеплер 22Б. Това е възможно да е „воден свят“ с размерите на Земята, вероятно покрит с океани и с водна атмосфера. Водата се счита за ключова съставка за живота.

Данните на Кеплер също така предоставят нов начин да се прецени дали планетата има твърда повърхност, като Земята и Марс или е газообразна като Юпитер и Сатурн. Разграничението помогна на учените да достигнат до по-добри шансовете за намиране на живот на планети извън нашата слънчева система.

Кеплер използва метод за откриване на планети, наречен транзитна фотометрия, който търси периодични, повтарящи се спадове във видимата светлина на звездите, причинени от преминаването на планети пред тях.