Необичайни радиовълни идващи от центъра на Млечния път озадачиха учените

Фрагмент от обзора на централната част на Млечния път. Вдясно е мъглявината Трифида. Благодарение на това, че в инфрачервения диапазон тя е прозрачна, са станали ясно видими многобройни скрити зад нея неизвестни обекти. Сред тях са двете новооткрити цефеиди.
© ESO/VVV consortium/D. Minniti

Астрономи са открили „необичайни сигнали“, идващи от центъра на галактиката Млечен път, което накара експерти да смятат, че неразкрит звезден обект може да се крие зад странните радиовълни.

Обектите в цялата галактика имат променящи се магнитни полета, които произвеждат радиовълни. Според НАСА, по време на жизнения си цикъл една звезда излъчва светлина в електромагнитния спектър, включително някои вълни, невидими за човешкото око.

Количеството светлина, което излъчва една звезда, зависи от това къде се намира тя в своя жизнен цикъл.

Но радиовълните открити от екип международни изследователи, са необичайни по различни причини. Зитенг Уанг от Университета в Сидни, водещ автор на изследването заяви, че яркостта на обекта варира драстично и това „включване и изключване“ става на случаен принцип.

„Най-странното свойство на този нов сигнал е, че той има много висока поляризация. Това означава, че светлината му се колебае само в една посока, но тази посока се върти с времето“, казва Уанг . „Никога не сме виждали нещо подобно.“

Уанг добави, че екипът му първоначално смятал, че сигналът идва от пулсар, изключително плътна, бързо въртяща се звезда, която се е сринала и в резултат на това излъчва светлинни изригвания. Тези изригвания могат да продължат от минути до часове. Това обаче било отхвърлено като причина, тъй като радиовълните „не съвпадат с това, което се очаква от тези видове небесни обекти“.

Екипът с учени от Австралия, Германия, САЩ, Канада, Южна Африка, Испания и Франция направи откритието в Западна Австралия.

Обектът, кръстен на радиотелескопа и космическите координати, на които е намерен, ASKAP J173608.2-321635, е открит като част от проект за намиране на невиждани досега космически обекти.

Когато радиовълната се задейства за първи път, Тара Мърфи, професор от Института по астрономия в Сидни, заяви, че поведението й е „необикновено“.

„Този обект беше уникален с това, че започна невидим, стана ярък, избледня и след това се появи отново“, казва Мърфи.

Изследователите записват шест радиовълни за девет месеца миналата година, но когато се опитват да ги намерят визуално, нищо не става. Едва няколко седмици след като използват радиотелескоп в Южна Африка, сигналът отново се появява.

„За щастие сигналът се върна, но открихме, че поведението на източника е драстично различно – източникът сега изчезва за един ден, въпреки че продължаваше седмици в предишните ни наблюдения на ASKAP“, казва Мърфи.

Учените нямат ясен отговор какво изпраща радиовълните, но Мърфи се надява, че с идването на по-мощни телескопи през следващите години мистерията ще бъде разрешена.