Нови изследвания на „кинжала от космоса“ на фараон Тутанкамон

Ивайло Красимиров

Кама със златна дръжка, открита в гробницата на фараон Тутанкамон, изненада археолозите, когато откриха, че е направена от материал от … космоса. Сега две нови изследвания рисуват противоречиви картини за произхода на мистериозното оръжие, което може би е било използвано от най-известния древноегипетски фараон.

Едно от тези проучвания върху камата, направена от желязо от метеори, предполага, че е произведена в Анадола (днешна Турция), докато другото изследване показва, че земният й произход все още е загадка.

По времето, когато цар Тутанкамон е царувал (1333 г. пр. н. е. до 1323 г. пр. н. е.), топенето на желязо все още не е било изобретено, което означава, че металът е рядка и ценна стока, която често идва от метеорите.

В едно от новите проучвания, публикувано на 11 февруари в списание Meteoritics & Planetary Science, изследователите описват как лепило, използвано върху златната дръжка на камата, вероятно е направено от варова мазилка, материал, който е бил използван в Анадола по времето, когато Тутанкамон е царувал. Тази варова мазилка обаче не е била широко използвана в Египет по това време, пишат изследователите.

Освен това исторически записи, открити в Амарна, в Египет, показват, че Тушрата, царят на Митани в Анадола, е подарил поне една желязна кама на Аменхотеп III (който управлявал от около 1390 г. пр. н. е. до 1352 г. пр. н. е.), дядото на Тутанкамон, отбелязаха изследователите.

Екипът също така установи, че „желязното острие е направено чрез нискотемпературно топлинно коване при по-малко от 950 °C [1742 градуса по Фаренхайт]“, тъй като минералът, наречен троилит, и образуванията от желязо-никелови кристали, известни като „модели на Вилдманщетен“, могат да бъдат видяни на камата, пишат изследователите в статията в списанието.

Въпреки това, в друго проучване, публикувано в книгата „Желязо от гробницата на Тутанкамон“ (American University in Cairo Press, 2022), изследователите откриват, че „понастоящем е невъзможно да се стигне до надеждно заключение относно произхода на железните предмети на Тутанкамон или занаятчии и участващи материали“, пише изследователският екип.

Тези автори на изследването отбелязват, че „скален кристал“ на върха на острието е подобен на артефакти, широко използвани в района на Егейско море, докато „типично египетската форма на върха предполага или производство в Египет, или чуждестранно производство за египетски пазар“, пише изследователският екип. „В резултат на това не може да се направи ясна цялостна картина за произхода на дръжката и острието на камата“.

Алберт Джамбон, изследовател от Сорбоната във Франция, е провел задълбочени изследвания върху артефакти, направени от метеоритно желязо, не е убеден от констатациите, които поставят производството на камата в Анадола.

Джамбон оспори твърдението, че варовата мазилка е била използвана като лепило. Той отбеляза, че през 20-те години на миналия век варовиков прах е бил използван за почистване на някои артефакти на Тутанкамон и че химическите тестове, използвани в изследването, откриват този почистващ разтвор, а не лепило. Освен това „дръжката и острието са две отделни части“ и биха могли да бъдат произведени на различни места, казва Джамбон.

Мариан Фелдман, археолог в университета Джон Хопкинс обаче казва, че ако констатациите на екипа, че камата е произведена в Анадола, са верни, това „би било важно потвърждение, че някои от луксозните предмети, намерени в гробницата на Тутанкамон, са дипломатически подаръци от чужбина“, Фелдман написа в имейл. Необходими са повече изследвания, за да се потвърдят тези открития, добави Фелдман.