Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ново ядрено гориво е устойчиво към аварии

3 октомври 2013 г. в 00:05
Последно: 3 октомври 2013 г. в 10:47

Изследователи начело с Дейвид Пети от Националната лаборатория на Айдахо (САЩ) съобщиха за създаването на гориво, което е още по-безопасно, отколкото го замислили разработчиците.

Проблемите с АЕЦ са известни със своето еднообразие – по някаква причина системата за активно охлаждане излиза от строя, след което възниква водород, той се взривява и радиоактивните изотопи радостно приветстват околния свят.

Опитите да се създадат системи за активно охлаждане и други средства, предотвратяващи чернобили и фукушими, се основават на това, че сериозни повреди на пасивните системи също са възможни (земетресения, цунами), а разнообразните методи за застраховане от подобни беди вдигат цените на АЕЦ до небесата.

Новата разработка се нарича TRISO гориво. Всяка нейна „таблетка” уранов оксид и уранов карбид е изолирана от другите слоеве от три изотропни материала – въглерод, пиролизен графит и силициев карбид (устойчив материал, способен да задържи продуктите от разпада вътре дори при силно нагряване), както и още един слой пиролизен графит.

Предполага се, че такава комбинация ще даде защита от случайности дори при нагряването на горивото до 1500 градуса, които теоретично може да възникнат при разтапяне на работната зона на реактора.

Изпитанията в експериментален реактор показали, че при 1800 °С изходът на продуктите от разпада на такива „таблетки” остава пределно нисък, което по принцип прави слабо опасни дори аварии от типа на „Фукушима”.

Обнадеждава твърдението на изследователите, че горният предел на устойчивост на капсулите може да бъде още по-висок, тъй като пиролизният графит при нагряване образува пиролизен въглен, стабилен при доста по-високи температури.

В близко време разработчиците възнамеряват по опитен път да опрeделят границите на устойчивост на капсулите ново гориво.

Източник: Idaho National Laboratory

Категории на статията:
Технологии