Новооткрити космически молекули дават представа за произхода на живота

Ивайло Красимиров

Дискусията „Произход на живота“ не спира в научните среди. Астрономите все още надничат в космоса, за да съберат данни за космическо начало на живота. Екип от MIT току-що публикува нещо доста интригуващо: вид молекула, която не е била наблюдавана досега в космоса, което може да подкрепи алтернативна теория за това как въглеродът в крайна сметка се е превърнал в живот.

Science News съобщава за откритието, което екип от изследователи, воден от учения от Масачузетския технологичен институт Брет Макгуайър, наскоро обяви. Макгуайър и екипът му са претърсили място от пространството, наречено Молекулярен облак Телец (или TMC-1), на лов за новите молекули, известни като полициклични ароматни въглеводороди (или ПАВ).

Тези ПАВ, които Макгуайър и екипът му описват в статия в списание Science, са често срещани тук на Земята; възникващи като странични продукти от изгарянето на изкопаеми горива. Или дори могат да бъдат намерени в домашната скара. (Ароматни съединения като тези ПАВ са необичайно стабилни молекулярно.)

Докато астрономите отдавна подозират наличието на ПАВ в космоса, това е първият път, когато някой ги наблюдава директно. (Екипът успя да направи това благодарение на откриването на специфични дължини на вълните на инфрачервената светлина, свързани с ПАВ.)

Констатацията също е важна, тъй като учените по-рано вярваха, че ПАВ се образуват само при високи температури. Но в TMC-1 те се формират само на десет градуса над абсолютната нула.

„Това, което прави откритието толкова важно, е, че не само потвърдихме хипотеза, която се създава от 30 години, но сега можем да разгледаме всички останали молекули в този един източник и да попитаме как реагират, за да образуват ПАВ … и какви последици това може да има за нашето разбиране за ролята на много големи въглеродни молекули при формирането на планети и звезди “, казва Макгуайър в съобщение за медиите от MIT.

Всъщност, ако по-нататъшни изследвания покажат, че молекулите образуват тези ПАВ в хладно, празно пространство и че те не са останали изцяло от умиращи звезди, учените може да се наложи да преосмислят своите теории за това какви химикали са на разположение по време на формирането на планетите и в крайна сметка при формирането на живота.

„На мястото, където открихме ПАВ няма звезда, така че или те са се изградили на място, или са остатъците от мъртва звезда “, обяснява Макгуайър. „Смятаме, че вероятно е комбинация и от двете … това е ново и интересно, защото наистина досега не е имало никакви наблюдения и доказателства за този процес.“