Околоземният боклук не пуска ракетите в Космоса

© NASA

Ситуацията в околоземното пространство е близка до критичната точка, твърдят учените. Ако не се вземат спешни мерки, полетите в Космоса ще станат много опасни през следващите 200 години. Причината – огромното количество космически боклук, голяма част от който е неконтролируем, а в близките години положението само ще се влошава.

Международният координационен комитет по космическия боклук е публикувал резултатите от изследване, проведено от шест независими групи от Европа, САЩ, Япония и Индия. Всяка от тези групи е правила изчисления по собствена методика и е строила прогнози по собствени математически модели, съобщава BBC.

Резултатите са неутешителни – по усреднени данни един катастрофален сблъсък ще се случва на всеки пет-девет години, а след такова събитие количеството боклук ще нараства до 30%. Например голяма част от неконтролируемите отломки, които сега застрашават космическите кораби, се е образувала в резултат на две събития – изпитанията на противоспътникови оръжия от Китай през 2007 г. и сблъсъка на руския спътник „Космос-2251” с американския апарат Iridium през 2009 г.

В прогнозата на учените все пак има и оптимизъм. Например инженерите са престанали да използват при създаването на космически апарати остарели акумулатори, чийто взрив е водил до разрушаване на неизползваните спътници. Освен това общоприети стандарти са станали мерките по извеждане на отработените части и неизползваните апарати от орбита.

Учените обаче предупреждават, че без активни мерки по изчистване на околоземното пространство няма да мине. НАСА разработва един от тези начини – агенцията ще строи апарат, въоръжен с „харпун”, способен да захваща обекти, към които впоследствие ще бъдат прикрепяни двигатели. Руснаците пък ще пращат спътник, който ще прехваща опасните обекти и ще ги праща на Земята.

Сега на околоземна орбита се намират около 20 000 контролирани обекта, две трети от тях са разположени на т.нар. ниски орбити – тяхната височина е под 2000 километра. Учените смятат, че в околоземното пространство може да се срещнат още 500 000 частици с размери от 1 до 10 сантиметра, както и десетки милиони по-малки.

Целият този боклук се движи със скорост около 8 км в секунда, което го прави особено опасен. При скорост 10 км/сек частици с размер 0,5 мм могат да пробият многослоен скафандър, а всяка отломка може да пробие алуминиев лист, десет пъти по-дебел от нейния диаметър.