Оптична илюзия в картина на Салвадор Дали показва как работи мозъкът
Изкуството невинаги е просто „красива“ картина. Понякога изкуството може да е ужасяващо и да „говори“ обвинително. Може да вкара гледащия в емоция, която го принуждава да се взира в душата на художника.
Изкуството може много неща, включително да създава оптични илюзии точно като работата на Салвадор Дали тук.
Дали е автор, който може да усуква мисълта на публиката, да огъва възприятията и да разхожда ума ви напред и назад. Той е господар на илюзиите.
Пример за това е картината „Пазар на роби с изчезващия бюст на Волтер“, която е била подложена на допълнително проучване в Университета на Глазгоу, за да се провери как мозъкът обработва информация. Проучването може да се види тук.
КАКВО ВИЖДАШ В ТАЗИ КАРТИНА НА ДАЛИ?
Задачата е да погледнете бързо в тази картина от 1940 г. и да се доверите на това, което първо ще хване окото ви. Има много неща в картината, в това число голото момиче, което гледа към тълпата от роби и други фигури.
Картината включва тълпи от хора, събрани на фона на пейзаж от Каталония. Изглежда просто, но вижте пак. Загледайте се дълбоко в тълпата в двамата холандски търговци, оцветени в черно и бяло. Видяхте ли го? Това е бюстът на Волтер, а сега вече виждате и пиедестала му.
Има и друга страна в тази история. Някои, които виждат картината за пръв път, са в състояние да видят веднага бюста на Волтер. Колкото повече гледате обаче, толкова повече се открояват фигурите в пазара на роби. Това е, което Гала, голото момиче, иска да виждате. Тя крие лицето на Волтер от френската философия и скептиците от осемнайсети век.
Е, какво означава всичко това? Без да дълбаем прекалено дълбоко в обвиненията от онова време, разбираме, че нашите мозъци не обработват информацията по един и същи начин. Как мозъкът обработва изображенията?Както може би знаете, дясната половина на мозъка обработва лявата част на изображението, докато лявата половина обработва първо дясната част. В рамките на секунди, почти незабележимо, двете половини сливат и събират изображението. Това може да ви напомня за теорията за лява/дясна принадлежност на мозъка, която разделя артистичния от технически ориентирания индивид.
Професор Филип Шайнс (Philippe Schyns) казва пред BBC:
“Открихме, че много бързо, за около 100 милисекунди, мозъкът обработва специфични характеристики – лявото око, дясното око, ъгъла на носа и ъгъла на устата. След около 200 милисекунди мозъкът пренася информацията към двете полукълба.”
Да, това не обяснява защо виждаме едно изображение преди друго, когато сме изправени пред оптична илюзия. Как мозъкът решава дали това е Волтер, или са двама търговци?
Учените все още работят над този въпрос. Но информацията, която имаме, може да бъде важна част от области като роботиката и обработването на визуални данни от изкуствен интелект. Което само по себе си е голяма крачка напред.
Така че невинаги става дума просто за „хубава“ картина. Понякога нещата се свеждат до това, как гледате на картината. Особено когато става дума за Дали, може да се изненадате от това, което се вижда при по-внимателно вглеждане.