Откриха гените, отговарящи за асиметрията на тялото

Wikimedia Commons

Човекът е единственото животно, при което е ярко изразено доминирането на едната част на тялото над другата и предпочитането на лявата ръка пред дясната или обратното.

Голяма част от хората, а именно 90%, предпочитат дясната ръка и учените до днес спорят защо се получава така.

Изследователите са убедени, че това с коя ръка ще пишем се определя още в утробата на майката. Съществуват определени гени, отговорни за това, но досега не беше ясно какви.

Наскоро международен екип генетици начело с Уилям Брендлър от Оксфордския университет е изолирал цял набор гени, контролиращи тези предпочитания. За това те поканили за изследване 3300 доброволци, които били тествани за степента на предпочитание към едната или другата ръка.

Паралелно с изпитанията колегите на Брендлър изучили над 100 000 мутации в генома на доброволците и определили, че генът PCSK6 е най-тясно свързан с доминирането на едната ръка над другата.

Както признават авторите на изследването, най-интересният етап било изучаването на това за какво още отговарят всички тези гени, включително PCSK6. Оказало се, че те определят и асиметрията на тялото.

Предишни изследвания показали, че неправилната работа на тези наследствени единици предизвиква формирането на жизненоважни органи в противоположната част на тялото при мишки. Например сърцето може да се образува вдясно, а черният дроб – вляво.

За разлика от хората животните много рядко се оказват с предпочитания на едната или другата част на тялото. Експериментите показали, че шимпанзетата, които за комуникация използват жестове, също като нас по-често използват дясната ръка, макар и основно да не отдават предпочитания на някой от крайниците си.

Тази особеност накарала учените да се замислят с какво е свързан навикът ни да пишем с едната или другата ръка. Те предположили, че съществува взаимовръзка с още една особеност на човека – способността му да говори.

„При повечето хора се наблюдава доминиране на лявото полукълбо на главния мозък, отговарящо за функциите на речта. Ние смятаме, че когато нашите предци са се научили да използват думите за изразяване на своите мисли, лявото полукълбо е взело връх над дясното. Както е известно, полукълбата контролират противоположната част на тялото, затова повечето съвременни хора предпочитат дясната ръка. С други думи, предпочитането на дясната ръка е страничен ефект на човешката реч”, пояснява Брендлър.

Независимо че генетиката играе голяма роля в предпочитането на едната ръка пред другата, учените смятат, че това далеч не е единственият фактор на влияние.

Околната среда, възпитанието от родителите и натискът от страна на обществото винаги са поставяли отпечатък върху човешките навици. Кое от целия този списък е изиграло решаваща роля, тепърва предстои да се изясни.

Изследването на учените е публикувано в сп. PLoS Genetics.

Източник: University of Oxford