Откриха опашка от динозавър на 99 милиона години, перфектно запазена в кехлибар

Ивайло Красимиров

Камъкът не е по-голям от сушен плод. Невероятното е, че опашката, вградена напълно в кехлибара е покрита с пера. Перната опашка от динозавър може да не звучи като сензационна новина, но този спесимен е много повече от просто пера на динозавър. Това е повече отколкото учените са се надявали, защото им позволява не само да изучат механиката на перата, но и химичните свойства на самата опашка.

Интересно е дори как учените откриват този праисторически спесимен. Кехлибареният камък (DIP-V-15103) вече е бил полиран и оформен като висулка на пазара в Мийткийна, Качин (Мианмар). С перфектна овална форма и добре изгладен камъкът чакал своя купувач. Любопитно е, че подобна история не се случва за пръв път. В действителност са известни повече от дузина такива случаи, при които са намирани парченца кехлибар, съдържащи подобни на птичите пера или други органични субстанции.

Има и позитивна страна в случая: формата и полировката позволяват изгодно напречно сечение на опашката. То от своя страна показва следи от желязо, които разкриват как декомпозицията е трансформирала хемоглобина на кръвта в меката тъкан.

Тези птици не летят

Запазената динозавърска опашка е датирана от преди 99 милиона години, от времето на Креда. Смята се, че опашката е имала най-малко 25 прешлена в пълната си форма. Публикувани по-рано тази година изследвания твърдяха, че перата от Креда са забележително подобни на перата на летящите птици от нашето време. Сега обаче вече знаем, че това не е така. Тук не става дума за съвременни летящи птици.

Откриването на тази опашка от динозавър, покрита с двуцветни кафяво-бели пера, означава по-добро разбиране на еволюцията. Има очевидна разлика между перата на птица, която може да лети и тези пера, които са били използвани за нещо съвсем различно. Учените приемат, че перата на динозаврите са използвани за регулиране на температурата или за сигнализиране на други динозаври.

Учените намират доказателство за това в дизайна на централния дял на перата от опашката. За разлика от летящите птици, динозаврите нямат ясно дефиниран централен дял на опашката си. Птиците имат прешлен, наречен  pygostyle, който им позволява да движат перата на опашката си като едно цяло. Динозавърът няма такъв прешлен, съответно не е способен на полет.

dilong_bw

На базата на структурата на опашката и перата учените заключават, че тя принадлежи на малък целурозавър, който принадлежи към една и съща група с тиранозаврите. Водещ учен в изследването е Лида Синг от Китайския Университет по Геонауки, а то е финансирано от Съвета от за експедиции на National Geographic Society. Изследването може да бъде подробно разгледано в Current Biology.