Потвърдиха откритието: най-близката звезда Проксима Центавър има подобна на Земята планета

Ивайло Красимиров

На най-близката до Земята екзопланета годината трае 11 дни. Епохално откритие: най-близката звезда Проксима Центавър има подобна на земята планета. Тя е толкова близо до нас…

Учените боравят с огромен арсенал, който им е помогнал досега да открият хиляди планети извън Слънчевата система. Сега получихме потвърждение за един особен екземпляр в директна космическа близост.

Както ние ви съобщихме още в средата на август, планетата е в орбита на звездата Проксима Центавър. Тя е отдалечена само на 4,24 светлинни години от нас. Планетата е подобна на земята и е най-близкият известен пример за такава планета.

Учените предполагат, че тя може да има условия, правещи възможно съществуването на живот. Зад подобно предположение разбира се, все още има много въпросителни.

Откритието е на европейската Южна обсерватория Eso, чиито телескопи са разположени в Чили.

За по-подробна характеристика трябва да се подобри техниката. Засега се мисли за по-прецизна спектрография в идните десетилетия и в по-далечно бъдеще за роботизирана експедиция.

„Открихме камениста планета“, каза Англада- Ескуде, един от учените участващ в екипа на пресконференция на Eso, дадена късно в сряда (24.08.16). Учените предполагат, че Проксима Центавър може да притежава цяла планетна система.

Идентифицираната сега планета обикаля около Проксима Центавър за 11,2 дни на разстояние от 7 милиона километра. Отдалечението на Земята от Слънцето е около 20 пъти по-голямо. Според досегашните изчисления масата на новооткритата екзопланета е около 1,3 пъти масата на Земята. Учените са я нарекли Проксима Центавър Б или накратко Проксима Б.

Планетата се намира в т.нар. „обитаема зона“, в която температурата позволява наличието на течна вода. Това се условие се разглежда като предпоставка за наличието на живот. Смята се, че това е възможно, въпреки близкото разстояние, на което планетата обикаля звездата, защото Проксима Центавър е звезда тип червено джудже, което означава че е значително по-лека и по-тъмна от нашето слънце. Масата на Проксима е 12% от тази на Слънцето, а светлинната сила – 0,17%.

Така Проксима Б получава около 2/3 от енергията, която достига до Земята със слънчевите лъчи, обясняват учените. По тази логика, средната температура би трябвало да е около минус 40 градуса по Целзий, изчисляват астрономите. Възможността за наличие на атмосфера обаче означава, че поради парниковия ефект температурите може да са и по-високи – около границата на замръзване или около нулата по Целзий.

Нямаме представа дали има атмосфера или няма

, призна екипът.

Много е вероятно Проксима Б да се върти така, че към звездата винаги да е обърната една и съща страна на планетата – там би било вечно горещо, докато от другата страна – вечна ледена нощ.

„Не знаем, дали може да има живот при такива неизгодни условия“, пишат изследователите от института Макс Планк в Хайделберг, които също са част от изследователския екип.

Към това трябва да добавим постоянната „бомбардировка“ с високоенергийни частици и рентгеново лъчение, идващи он Проксима Центавър. Засега не е ясно, дали Проксима Б има магнитно поле и атмосфера, които да осигуряват защита.

По-нататъшни наблюдения трябва да донесат допълнителна информация за условията на планетата. Категоричната оценка, дали на планетата има живот, според учените, ще трябва да изчака няколко десетилетия.

70-80% от звездите в Млечния път са червени джуджета, затова може да се предполага, че има много такива планети като Проксима Б. Досега учените са открили около 3500 екстрасоларни планети, но нито една не е толкова близо до нашата Слънчева система. Затова може да се очаква в близките години именно Проксима Б ще бъде във фокуса на изследователите.