Потънал град на 4500 години откриха в Егейско море

© University of Geneva

През 2014 г. подводни археолози от Женевския университет, по време на тренировки по гмуркане с акваланг, открили в залива Килада на полуостров Пелопонес няколко глинени фрагмента.

След по-детайлно изучаване изследователите направили извод, че пред тях е цяло потънало селище. Година по-късно учените са успели да изследват мястото по-внимателно. Оказало се, че откритите на дълбочина около 3 метра останки са част от голям, добре укрепен град, който е съществувал преди 4500 години.

Според резултатите от изследването, продължаващо от юли 2015 г., са били открити няколко здания на площ около 12 акра (около 10 футболни игрища), съобщава History.com. Съоръженията имали овална или кръгла форма и напомняли по стил къщите, които са строили представители на други цивилизации, съществували на територията ан Гърция по време на бронзовия век.

Най-голям интерес предизвикали останки от три съоръжения, чиито основи имали формата на подкова с размери 18 на 10 метра. Те били съединени с крепостна стена. Според учените това са останки от масивни защитни кули. Досега кули от такъв тип на територията на Гърция не са откривани.

„Ценността на откритието е в огромните размери на укрепленията. Шансовете да се открият подобни стени под водата са изключително малки“, казва проф. Жулиен Бек (Julien Beck) от Женевския университет. – Точните размери на града още не са установени. Засега не наем защо са били необходими такива отбранителни съоръжения на населеното място.“

© University of Geneva

Освен укрепления археолозите открили павирани повърхности, които, съдейки по всичко, са били улици. Освен това било намерено голямо количество най-различна посуда и каменни инструменти. Сред тях били остриета от обсидиан, които специалистите датирали от еладския период (3200–2050 г. пр.н.е.). Общо на сушата били извадени повече от 6000 предмета.

Откритите съоръжения са били построени приблизително по същото време, както и пирамидите в Гиза (2600–2500 г. пр.н.е.) и минойските селища на Крит (2700–1200 г пр.н.е.), но почти хиляда години преди микенските селища в Гърция (1650–1100 г. пр.н.е.).

Каква роля е играл градът в живота на средиземноморските цивилизации от онези времена, тепърва предстои да се изясни, но още сега е ясно, че това е бил важен търговски център. Археолозите го сравняват с град Лерна.

Градът може да се е озовал под водата в резултат на повишаване на нивото на морското равнище или в резултат на изместване на тектонските плочи. Изследователите засега не бързат да го сравняват с потъналата Анлантида. Според Платон цивилизацията на атлантите е изчезнала преди 11 500 години.

Според някои историци Атлантида е потънала заедно със Санторини, унищожен в резултат на изригване на вулкан около 1600 г. пр.н.е.