Прогноза за времето до 2100 година

© NASA

Моделиране на измененията на климата на планетата са направили учени с помощта на платформата на НАСА Earth Exchange (NEX). Моделът предлага два варианта за ръст на концентрацията на CO2 в атмосферата – нормален и екстремен. Двата модела са достъпни за сваляне от всички желаещи, съобщава агенцията.

Тази така наречена прогноза за времето обхваща периода от 1950 до 2100 година и може да послужи например на учени и стратези за планиране на развитието на градовете.

NEX представлява изследователска платформа, създадена в Перспективния суперкомпютърен център на Изследователския център „Еймс“ на НАСА, разположен в Мофет Фийлд (САЩ). През 2013 година учените с помощта на NEX публикуваха аналогична прогноза за континенталната територия на САЩ, а сега са моделирали климата на цялата планета.

Сегашният модел, наречен The NASA Earth Exchange Global Daily Downscaled Projections (NEX-GDDP), обединява данните от актуални климатични наблюдения по цял свят с данните от симулации, основани на два сценария за ръст на съдържанието на парниковите газове – нормален сценарий и екстремен, който предполага силен ръст на концентрацията на въглеродния диоксид в атмосферата.

Тези сценарии са създадени за петия доклад на Междуправителствения комитет по измененията на климата (IPCC AR5).

Пространствената резолюция на моделите е 25 километра и дава ежедневна прогноза за максимума и минимума на температурите и валежите във всеки регион от планетата. Обемът данни заема 11 терабайта. Тази нова прогноза уточнява възможните последствия от измененията на климата на планетата, като например катастрофални суши, наводнения, продължителни горещи вълни и загуби на реколта.

По-рано в изследователския център „Годард“ на НАСА създадоха анимация, показваща как парниковите газове се разпространяват в атмосферата на планетата.

Климат