Първата карта на Марс, направена за хора

карта на Марс
Ordnance Survey
Димитър Димитров

Британската картографска агенция Ordnance Survey изработи първата карта на друга планета с помощта на данни от НАСА.

Организацията, която тази година навършва 225 години, създалата картата като експеримент, за да стане ясно дали техниките на изработка ще бъдат от полза за бъдещите мисии към червената планета. Картата покрива площ от 3672 х 2721 километра в мащаб 1 към 4 000 000. От агенцията се надяват подобни карти да влязат в употреба при бъдещите космически мисии.

Картата е достъпна онлайн, а на нея е изобразена територия, наречена западна Арабия Тера. Отбелязани са и точките на кацане на апарата Mars Pathfinder и роувъра Opportunity.

Консултантът по картографски дизайн към Ordnance Survey Крис Уесън (Chris Wesson) е разработвал картата в продължение на два месеца, така че стилът ѝ да бъде лесен за разбиране, защото повечето карти на чужди планети са направени изцяло за научна аудитория.

„Отначало третирахме данните за Марс по абсолютно същия начин, по който обработваме тези, свързани с географията на Земята“, казва Уесън. „Ключовите черти на този стил са меки цветове, комбинирани с традиционни контури и линии и задължителната легенда отдолу.“full-map

Едно от най-големите предизвикателства е представлявало изобразяването на огромната височинна амплитуда на червената планета.

„Марс има много различна топография от Земята“, добавя Крис Уесън. „Повърхността му е доста неравна, но в толкова голям мащаб се появяваха обширни територии, които на изглеждаха равни на фона на кратери с дълбочина хиляди метри. Тази различна топография доведе до няколко опита от типа „проба-грешка“, но най-накрая намерихме работещ контурен интервал.“

На въпроса дали смята, че един ден посетителите на червената планета ще използват такива карти, за да се ориентират, Уесън отговаря, че не е напълно сигурен.

„Мисълта, че с помощта на карти един ден хората ще разбират къде точно на Марс се намират, точно както правят на Земята, е прекрасна, но докато пратим хора на Марс, тези карти ще са съвсем различни.“

Science Alert