Ще търсят „подписи“ на извънземни цивилизации

Ивайло Красимиров

За първи път от повече от три десетилетия учени-изследователи са получили средства от НАСА за търсене на интелигентен живот в космоса.

По-конкретно, безвъзмездната финансова помощ ще осигури финансиране на проект за търсене на признаци на живот чрез „техносигнатури“.

„Техносигнатурите се отнасят до„ подписите “на напреднали извънземни технологии, подобни на или може би по-сложни от тези, които притежаваме“, казва Ави Льоб, професор в Харвард и един от получателите на средства по програмата.

„Такива технологични „подписи“ могат да включват индустриално замърсяване на атмосферата, градски светлини, фотоволтаични клетки (слънчеви панели), мегаструктури или рояци от спътници.“

Изследователите смятат, че въпреки че животът се появява под много форми, научните принципи остават същите и че техносигнатурите на Земята също ще бъдат идентифицирани по някакъв начин извън Слънчевата система, според изявление на един от участниците в програмата, Центърът за астрофизика, в сътрудничество със Смитсоновата астрофизична обсерватория и обсерваторията на Харвардския колеж.

Последният скок на резултатите от изследвания на екзопланети, включително планетите в обитаеми зони и наличието на атмосферни водни пари, през последните пет години оживи търсенето на интелигентен живот и извънземни цивилизации.

Екзопланетите са планети извън Слънчевата система. Като цяло през последните 25 години изследователите са открили повече от 4000 екзопланети, включително някои планети, подобни на Земята, които могат да имат потенциал да подслонят живот.

„Търсенето на извънземна интелигентност винаги е било изправено пред предизвикателството да разберем къде да търсим“, казва Адам Франк, професор по физика и астрономия в Университета в Рочестър и основен участник в програмата.

„Към кои звезди да насочим телескопа си и да търсим сигнали? Сега знаем къде да търсим. Имаме хиляди екзопланети, включително планети в обитаеми зони, където животът може да се формира. Играта се е променила.“

Ние не сме сами, вярват участниците в проучването. Може да има десетки интелигентни цивилизации само в нашата галактика.

„По своята същност една цивилизация ще трябва да намери начин да произвежда енергия“, казва Франк, „във Вселената има толкова много форми на енергия. Извънземните не са някаква магия. “

Изследователите ще започнат проекта, като търсят две възможни техносигнатури, които могат да показват технологична активност на друга планета: слънчеви панели и замърсители, според изявление на университета в Рочестър.

„Нашата работа е да кажем: „тази дължина на вълната е мястото, където можете да видите определени видове замърсители. Тази лента с дължина на вълната е мястото, където ще видите слънчева светлина, отразена от слънчеви панели “, казва Франк. „По този начин астрономите, които наблюдават далечна екзопланета, ще знаят къде и какво да търсят, ако търсят техносигнатури“.

Безвъзмездната финансова помощ от НАСА възлиза на близо 287 000 долара, а програмата ще продължи две години, като опцията може да бъде удължена до трета година.

Това съобщение идва веднага след публикация този месец, в която се казва, че само в нашата галактика Млечен път може да има повече от 30 интелигентни цивилизации.

Публикувано в изданието USA Today.