Слънчевата система се придвижва към опасен енергиен облак

© IBEX/NASA
Димитър Димитров

Нашата Слънчева система се приближава към потенциално опасен и дестабилизиращ междузвезден енергиен облак. Придвижваме се в доста по-бурни небеса, отколкото сме смятали досега.

Възможно е дори да напуснем огромния газов облак, в който се носим през последните 45 000 години. Това сочат многогодишни изследвания на междузвездните ветрове, които тласкат Слънчевата система. Причината е неочаквана промяна в посоката на тези ветрове.

Най-общо казано, границите на Слънчевата система се определят чрез хелиосферата – това е гигантски магнитен балон, който защитава цялата система от опасната космическа радиация. Точно затова на Земята няма как да усетим промяната в посоката на междузвездния вятър.

Но тази промяна може да ни покаже доста изненадващи тайни за галактическото ни обкръжение. Облакът е толкова голям и разсеян, затова досега се е смятало, че е относително спокоен. Смятало се е също, че вятърът би трябвало да духа в една посока в продължение на милиони години.

„Вече имаше следи, че природата на нашето Слънце се променя. Но след като събрахме всички налични данни, стана ясно, че промяната вече е настъпила“, казва Присила Фриш (Priscilla Frisch) от Чикагския университет. „Все още може да се спори какво означава тази промяна. Може би наближаваме края на облака или пък все още сме дълбоко във вътрешността му, но преминаваме през междузвездна буря.“

По думите на астрофизика Алексей Дмитриев „Вояджър 1“ и „Вояджър 2“ показват, че нашето Слънце, както и цялата Слънчева система преминават през междузвезден енергиен облак. Дмитриев обяснява, че енергийният облак възбужда атмосферите на планетите в Слънчевата система, но най-вече възбужда Слънцето.

Облакът бива абсорбиран от атмосферата на Земята например, а учените са разбрали, че това е една от причините за зачестяването на земетресенията. По този начин се оказва, че облакът влияе и на климата на нашата планета.

Мрачната прогноза на Дмитриев гласи:

„Глобална катастрофа! Не след десетки години, а много по-скоро.“

Before it’s news