Сред 10 милиона звезди нито следа от извънземна технология

Ивайло Красимиров

При всеобхватно търсене на част ​​от южното небе при ниски радиочестоти, дори не беше открит и намек за извънземна технология.

Сред най-малко 10 милиона звезди, които населяват района Вела, беше извършено най-дълбокото и широко проучване за извънземен интелект досега. Murchison Widefield Array (MWA) в Австралия не откри нито един от технологичните подписи, който може да се очаква в неговия обхват.

Астрономите Ченоа Тремблей и Стивън Тингей от университета Къртин към Международния център за радиоастрономически изследвания (ICRAR) обаче казват, че резултатите им изобщо не са разочароващи.

Вместо това, изследването показва колко лесно е да се извърши търсенето на извънземен интелект (SETI) почти случайно, като същевременно се получат други астрофизични наблюдения.

SETI наистина е доста сложен. Всъщност не знаем какъв вид технология би могла да развие извънземна цивилизация, така че се основаваме на това, което знаем – нашата собствена технология и теории. В случая с MWA това означава радиосигнали в честоти, подобни на FM радио сигнали.

Тук, на Земята, много нискочестотното радио може да „изтече“ през йоносферата – то е прихващано от нашите собствени космически сонди, както се чува и в звук, записан от космически кораб на НАСА през 1996 г. Възможно е също така, всяко електромагнитно излъчване, което излъчва извънземна цивилизация, да бъде твърде далеч или твърде слабо за откриване.

Вземете отново Земята като единствения ни известен пример. Ние генерирахме само умишлени радиовълни, тъй като най-ранното, първото радиопредаване е от края на 19 век. Нашите предавания не биха могли да пътуват много по-далеч от 100 светлинни години.

Радио вълните растат по-малко интензивно на разстояние, следвайки закона на обратния квадрат. При удвоеното изминато разстояние, сигналът е една четвърт от интензивността му в началната точка. На 100 светлинни години от нас, радиовълните на Земята ще бъдат неразличими от фоновия шум.

Но с все по-мощни телескопи – като квадратен километров масив (SKA), който се изгражда в Западна Австралия и Южна Африка – кой знае какво можем да намерим?

„Поради повишената чувствителност, нискочестотният телескоп SKA, който ще бъде построен в Западна Австралия, ще може да открива подобни на Земята радиосигнали от относително близките планетни системи“, казва Тингей.

Ако извънземните също произвеждат такива сигнали и ако тези сигнали са достатъчно мощни, изследователите вярват, че може да успеем да ги открием. Дори и да можехме обаче, това не става с MWA и не е в близост до съзвездието Вела.

„MWA е уникален телескоп с изключително широко зрително поле, което ни позволява да наблюдаваме едновременно милиони звезди“, казва Тремблей.

„Наблюдавахме небето около съзвездието Вела в продължение на 17 часа, с обхват над 100 пъти по-широк и по-дълбок от всякога. С този набор от данни не открихме никакви технологични подписи – нито признаци на интелигентен живот.“

Съзвездието Вела може да изглежда само като малка част от небето, когато стоите тук и гледате нагоре, но е много по-гъсто „населен“, отколкото изглежда. Той съдържа остатъка от свръхнова Вела – това е, което Тремблей изучава, разглеждайки конкретно химичния състав на облака в ниски честоти.

И изследваният регион има най-малко 10 милиона звезди на различни разстояния, малко парче от галактиката Млечен път, която като цяло има приблизително някъде между 100 и 400 милиарда звезди. Следователно не е голяма изненада, че не са открити сигнали.

„И въпреки че това беше наистина голямо проучване, размерът на пространството, което разгледахме, беше еквивалентен на опит да намерим нещо в океаните на Земята, но като търсим само в обем вода, еквивалентен на голям басейн в задния ни двор.“

Има и други причини, поради които може да не открием технически подписи. На първо място, извънземните технологии може да не са нещо като нашата технология на Земята; че това може да е нещо, за което дори не можем да предположим, че съществува. Но затова трябва да търсим с всеки инструмент, с който разполагаме.

„Тъй като всъщност не можем да предположим как е възможно извънземни цивилизации да използват технологията, трябва да търсим по много различни начини. Използвайки радиотелескопи, можем да изследваме осеммерно пространство за търсене“, казва Тингей.

„Въпреки че пред търсенето на извънземен интелект има дълъг път, телескопи като MWA ще продължат да разширяват границите – трябва да продължим да търсим.“

Липсата на доказателства не означава непременно липса на извънземни цивилизации. Възможно е също така, че всяко електромагнитно излъчване, което излъчва извънземна цивилизация, може да бъде твърде далеч или твърде слабо за откриване.

„С помощта на SKA ще можем да изследваме милиарди звездни системи, търсейки технологични подписи в астрономически океан от други светове.“

Изследването е публикувано в Publications of the Astronomical Society of Australia.