Супер бактерия във водата по плажовете около Рио

Ивайло Красимиров

Само месец преди началото на Олимпийските игри във водите на някои плажове около Рио де Жанейро група учени откриха бактерия, която е супер устойчива на антибиотици и други лекарства.

Според ръководителя на научната група Рената Пикао, „супер бактерията“ е попаднала във водата през отходните канали на някои болници, които са насочвани към океана.

Търсихме тази „супер бактерия“ в крайбрежните води на пет плажа в продължение на една година“ съобщи пред Си Ен Ен Пикао. Според нея, бактерията е открита в различни концентрации в крайбрежните води на изследваните плажове.

Наличието на опасната бактерия се дължи на силното замърсяване на плажовете около Рио. Новината идва само месец преди откриването на Олимпиадата. Бактерията е открита и във водите на плажовете Ботафого и Фламенго, край които ще има състезания с яхти.

Това е красива зона, но всеки път когато вода залее лицето ми имам чувството, че нещо опасно влиза в мен“, казва германският състезател Хейко Крогер. Според Крогер, именно „супер бактерията“ е била причина за жестока кожна инфекция, която е получил негов съотборник.

Пикао казва, че вината е в лошата санитарна инфраструктура на града. Според нея отпадните води от болниците минават в градската канализация и се вливат в залива Гуанабара и в някои реки и така стигат до замърсените плажове. От градските служби твърдят, че повечето отпадни води се третират според правилата на Световната здравна организация.

Въпреки опасенията от опасната бактерия, нито учените, нито хората от Международния олимпийски комитет препоръчват преместване на състезанията в други райони. Пикао казва, че тревожното съобщение за опасната мулти-резистентна бактерия се прави, за да бъдат наясно лекарите на отборите в случай на инфекция.

Другите плажове на които е намерена тази бактерия са Леблон и Ипанема (на снимката горе), които са много популярни сред туристите. „Не бих завела децата си на тези плажове“, казва Пикао, но допълва, че са нужни още изследвания за да се каже какви са рисковете за здравето на хората къпещи се в замърсените води.

Мед&Био