Съзнанието продължава да живее 3 минути след смъртта

Учени от университета на Саутхемптън (Великобритания) са провели мащабен експеримент, който трябвало да докаже, че мозъкът на човека функционира дори след спирането на сърцето. Резултатите са публикувани в изданието Resuscitation, пише Actualno.com.

В изследването участвали повече от 2000 доброволци от три страни – САЩ, Австрия и Великобритания, при които било регистрирано спирането на сърцето.

40% от тези, които били спасени от лекарите, заявили, че тяхното съзнание работело дори когато сърцето им спряло да бие. „Знаем, че мозъкът не може да функционира, когато сърцето спре, и се „изключва“ в рамките на 20-30 секунди – казва д-р Сам Парниа, ръководител на експеримента. – Но специалистите успяха да фиксират, че човек осъзнава този факт в продължение на още 2-3 минути, когато вече е настъпила смъртта на организма.“

Според изследователите този момент е важен, тъй като преди се смятало, че при клинична смърт съзнанието се изключва, а това, което вижда човек, са халюцинации. Но след като учените анализирали реакцията на 2060 болни със спиране на сърдечната дейност, от които 330 се върнали към живот, те разбрали, че това не е така.

140 от 330-те оцелели твърдели, че си спомнят прекрасно как са им оказали медицинска помощ – те осъзнавали това в момента на реанимацията.

Учените искат да задълбочат изследването, като изучат по-добре работата на човешкия мозък в момент на смъртна опасност.