Триизмерните карти от Dawn оплетоха Церера в загадки

Кратерът Окатор със загадъчните бели петна в 3D. © NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Сондата Dawn е предала на Земята нови подробни топографски карти на Церера, които показали, че кратерите на нейната повърхност имат неправилна форма.

Но те за пореден път не помогнали на учените да разберат как са възникнали прословутите бели петна и как се е повяила загадъчната планина пирамида неделече от тях.

Снимките и картите били получени от Dawn от височина 1470 километра над повърхността на Церера в рамките на първото картографиране на нейната повърхност. При него сондата шест пъти изцяло „осветила“ планетата джудже със своите инструменти и камери.

Новите снимки разкрили няколко нови необичайни черти на Церера освен белите петна и необичайно високата планина пирамида, възвисяваща се на четири километра над повърхността.

Например сондата успяла да открие, че кратерите на повърхността на Церера представляват не идеално равни „ниши“ като техните аналози на астероида Веста, който Dawn изучавал в миналото, а неправилни структури с изключително неравни краища.

Това може да свидетелства, че Церера е съставена доста по-различно от Веста и че тя притежава някакво подобие на геоложка активност в недрата. Според учените това прави Церера повече подобна на Рея, спътника на Сатурн, отколкото на останалите астероиди и планети джуджета.

Топографска карта на Церера. © NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Още едно неочаквано откритие на Dawn било това, че спектрометърът на сондата фиксирал три мощни лъча електрони, излизащи от повърхността на Церера. Както смятат учените, те са възникнали в резултат на взаимодействието на скалите на повърхността на планетата и лъчи на частици с висока енергия, идващи от Слънцето. Засега учените не са сигурни, че това наистина се е случило така, въпросното наблюдение станало още една неразгадана загадка на Церера.

В началото на октомври НАСА планира да преведе Dawn на нова орбита, която ще бъде разположена на височина 375 километра над повърхността на Церера. Както се надяват учените, новите снимки с висока резолюция този път ще позволят да се разбере какво представляват белите петна и как е възникнала планината пирамида, чиято природа все още остава загадка.

По текущите планове на НАСА Dawn ще работи на Церера поне до средата на 2016 година.

Необичайната планина пирамида на Церера. © NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Американската сонда Dawn, изпратена от НАСА в края на септември 2007 година, е първият апарат, който след изучаването на едно небесно тяло – Веста, един от най-големите астероиди – напусна нейната орбита и се насочи към друго – Церера, най-близката до Земята планета джудже.

Dawn успешно достигна своята цел на 6 март тази година и пристъпи към изучаване на повърхността и недрата на Церера, което ще продължи около 16 месеца.

Апаратът първи „видя“ планетата джудже от толкова близо. Изучаването на двете най-големи протопланети, смятат учените, ще им помогне да определят по какъв начин са се формирали планетите в „младата“ Слънчева система.